Fecha de subida 23 de julio de 2019

Fecha de realización julio 2019

4,0
8,1

cerca de Les Tyrans, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

El Pic de Morgon és el cim que domina el Lac de Serre Ponçon, i les dues vegades que havíem passat per allà camí dels alps del sud ens l'havíem mirat encuriosits. Quan, a més a més, vaig veure que sortia dins del nou llibre d'en Pascal Sombardier "Alpes, randonnées insolites et spectaculaires" no vaig dubtar ni un moment en trobar un dia per anar-lo a fer, sabent que la ruta proposada no decepcionaria.

El punt d'inici és un petit aparcament (uns 5 cotxes aprox.) a la pista que surt del Col de Pontis, just on aquesta passa a estar restringida al trànsit excepte a vehicles autoritzats. La pista està en bon estat i es pot fer amb tot tipus de vehicle.

La Diagonale des Ortals és un sender que transcorre per la paret oest de les crestes del Cirque du Morgon, de fora sembla impossible que pugui existir un pas entre tanta verticalitat. Com sol ser el cas amb totes les vires, un cop t'hi poses és evident i senzill, però cal tenir el peu segur ja que a vegades el terreny no és del tot estable, no tenir vertigen doncs a estones tindrem un bon buit al costat, i una mica de sentit de l'itinerari, doncs no sempre està prou fitat tot i ser prou evident: seguir creuant canals, sempre tendència lleugera ascendent.

La segona part de la ruta és la cresta - carena - que uneix la Tête de la Vieille fins al Pic de Morgon. A destacar les colorides franges de roca color groc, taronja, rosat, vermell... i el verd de l'herba. Tot un espectacle de colors! La pujada final al Pic de Morgon coincideix amb el sender normal, molt transitat (la resta de la ruta hem estat sols).

La baixada del Pic de Morgon la fem anant a buscar una canal herbada (fites) que ens baixa en forta pendent fins al peu de les parets, per on transita una vira preciosa: les Traverses. Acabada la vira, el sender baixa en forta pendent de nou fins al Col du Morgonnet.

Tornada tancant el bucle per la pista de la Cabane du Jas. Opcionalment, podem pujar a Le Morgonnet, des d'on tindrem molt bones vistes al Pic de Morgon, la Diagonale des Ortals per on hem pujat i les Traverses per on hem baixat. També podem allargar una mica la ruta just abans de baixar al cotxe fent la proa rocosa de La Coquille, guarnida amb una creu al final i oferint bones vistes al Lac de Serre Ponçon.

Si aneu per la zona, recomanem també després acostar-vos a veure les Demoiselles Coiffées de Pontis.