Dificultad técnica   Moderado

Fecha de realización diciembre 2013

2,9
5,8

cerca de Àger, Catalunya (España)

Pujant des de Balaguer per la C-12, després de travessar Fontdepou i poc abans del punt quilomètric 195, arribem al Port d'Àger (906 metres). En aquest punt, a la dreta, trobem una mena de Mirador amb magnífiques vistes sobre la vall d'Àger i el Montsec. Fou el lloc on varem aparcar el cotxe i des d'on varem iniciar el nostre recorregut.
De seguida trobem un cartell indicant Torre de Cas, que ens assenyala la direcció a seguir. Primer però, ens desviem uns metres a la dreta, per atansar-nos fins a l'ermita de la Mare de Déu de Lourdes. Tot seguit tornem al Camí de les Torres de Cas, una pista de muntanya sense asfaltar que, seguint la carena de la Serra de Montclús i en poc menys de quatre quilòmetres ens mena fins el que va ser el Castell de Cas.
És un recorregut fàcil, entre rouredes i alzinars, en el que al costat del camí anirem alguna que altra cabana força enderrocada ("Cabana del Gulló"), que contrasta amb la restaurada "Cabana d'en Xinco".
Passada la "Cabana i la Font d’en Xinco", ja comencem a veure sobresortint per damunt de l'arbreda, la Torre de Cas. Més endavant i des de la mateixa pista, a ma dreta, surt un corriol que pel mig de l'alzinar ens porta als peus de la Torre (anomenada també, Torres de Cas o bé Castell de Cas).
Davant nostre s'alça imponent una ben conservada torre circular, divisa d'un castell roquer delimitat per alguns murs dels que encara en resten vestigis a llevant de la torre. El basament d'una altra torre, més deteriorada, tanca el recinte per aquest costat. També, a redós de la murada de migdia, podem observar el que resta de la vila, emparada a terme del castell.
Poc més enllà, a llevant, hi trobem la força conservada església romànica de Sant Jaume de Cas. Consta d'una única nau amb dues parts ben diferenciades que semblen fruit d’una ampliació, dues portalades a la façana de migdia, l'absis i la coberta de lloses.
Tornarem endarrere pel mateix camí que hem vingut fins un quilòmetre abans d'arribar al lloc on hem deixat el cotxe, punt on varem agafar una sendera força complicada que marxava vers el nord, en baixada bastant dreta cap al fons de la vall i que ens va permetre salvar un desnivell de més de 200 metres en menys d'un quilòmetre (d'aquí que considerem la ruta com a dificultat moderada).
La sendera, que finalment s'acabà convertint en camí, ens portà fins una cruïlla de camins, poc abans d'arribar a la "Cabana de Montclús", on un pal senyalitzador ens indicava que estàvem en la Via Roma, coneguda com l'antic camí d'Àger a Balaguer.
Ben aviat varem encetar un tram on, de la calçada romana, solament en resta un pedregar que envaeix tot l’ample del camí, pujant direcció sud-est i que ens anava apropant a la carretera que baixa del Port d’Àger. Quan varem arribar a tocar de la carretera, trobàvem un tram ben conservat de la calçada romana, pel que varem continuar fins arribar al Port d’Àger, lloc on havíem deixat el cotxe.
  • Foto de Torre de Cas
Torre de Cas, també ressenyada als mapes com a Torres de Cas o Castell de Cas. Les restes més visibles d'aquesta fortalesa del s. XI, són les de la torre, que ha estat restaurada. Té una planta circular i una alçada actual d'uns 9,5m., tot i que segurament havia estat més alta. Es conserven dos nivells, l'inferior, arran de terra, i el pis principal. La porta, d'arc de mig punt adovellat, és situada a uns 6 m. del terra, nivell que devia correspondre al primer pis, on hi havia també tres espitlleres destinades a la guaita. A redós del castell es va construir el vilatge, a la banda de migdia, on encara subsisteixen importants vestigis.
  • Foto de Ermita de Sant Jaume de Cas
Edifici d'una sola nau coronat a orient per un absis semicircular. La coberta de la nau és de volta de canó semicircular, reforçada per quatre arcs torals. El tram de la nau comprès entre l'absis i el primer arc toral és una mica més ample que la resta i més baix, diferència que s'aprecia millor a l'exterior. Sembla que aquest correspon a la primera etapa de construcció de l'edifici, del s. XI i principis del XII, mentre que ja en ple s. XII es devia allargar la nau a partir del mur de ponent. L'accés al temple es fa per la façana sud, on dues portes d'arc de mig punt amb unes reixes de ferro, permeten veure l'interior.