Dificultad técnica   Fácil

Fecha de realización abril 2018

3,1
6,2

cerca de Molí Azor, Valencia (España)

La guerra va passar sense massa problemes per als masovers del Monlleó entre Vistabella i Puertomingalvo. El problema va ser la post-guerra i, més concretament, la situació de guerra que es va declarar en la segona meitat dels anys 40 (8 anys després de que es va acabar la "civil") pel problema dels maquis.
En molt pocs metres de distància van desaparèixer 3 masovers detinguts per la Guàrdia Civil que, encara que ja han passat 70 anys, no se sap on estan soterrats: 2 al mas de Montsó i 1 al mas de Cotanda.
En el seu dia vam fer l'excursió del masos de la part de Vistabella i avui toca anar a visitar els de la part de Puertomingalvo.
Eixim de la pista/carretera que va del tunnel del Monlleó fins Puertomingalvo, per cert, molt millor connexió des de Puertomingalvo
Primer passem pel Mas de las Vacas, molt visitat per la Guardia Cívil, on diuen que es va penjar una xica en estranyes circunstàncies en eixa època. Després passem prop de l'imponent mas del Sapo, que també era molt visitat pels maquis, possiblement per la seua riquesa.
Anem fins el Mas de Fuertes, que va esdevindre un autèntic camp de Concentració on van posar a tota la població masovera per a evitar que ajudaren als maquis. Baix del mas de Fuertes, al mateix barranc, ens trobem un ullal del que diuen que sempre raja aigua. Al costat del mas ens trobem un petroglif fulliforme, de característiques molt similars al de la Beltrana, que es troba relativament prop.
Continuem fins el mas de Cotanda, on van detindre un masover (sembla ser que a Villahermosa) i del que no s'ha tornat a saber res més.
Per una abandonada vía pecuària ens arrimem al mas de Cotanda nou, que durant molts anys ha estat dedicat al turisme rural de qualitat.