• Foto de Ripoll-St. Roc-Petroglif-Panxablanc-Tut de Moiols-Gorg de l' Olla-Pla de l' Home Mort-Comallevosa

Fecha de subida 12 de mayo de 2015

Fecha de realización mayo 2015

4,1
8,2

cerca de Ripoll, Catalunya (España)

Sortida - arribada: Aparcament d'Estamariu (Ripoll).

Agafarem la pista que puja al Forn Palou, per de seguida agafar la pista que puja (direcció nord-oest) a la casa d'Estamariu. Uns metres abans del viaducte deixem el camí de la xarxa d'Itinerànnia (senyals de pintura groga) que puja a la casa de Palou que és per on tornarem.
A sobre de l'era de la casa d'Estamariu i al costat d'un dels pals de la llum d'alta tensió surt una pista herbada que seguirem i ens pujarà a trobar el caire de la muntanya que baixa de Sant Roc on tenim una caseta transformadora de llum i el sender local que puja a Sant Roc (senyals de pintura verda i blanca).
En arribar al que havia set la petita ermita de Sant Roc gaudirem de les bones vistes sobre Ripoll i la seva Vall. Continuarem per el sender local, tot passant per la Font de Sant Roc, el Coll de Sant Roc, el Collet de Baubs. Cal memoritzar aquest Coll, hi passarem a la tornada.
Aquí agafarem la pista que baixa en direcció al nord a trobar el Torrent de Baus on deixarem el Sender Local i continuarem per la pista que marxa al nord-est, tot resseguint el torrent fins el primer revol on la pista gira de sentit est a ponent.
La deixarem i pararem per el petit prat que ressegueix el torrent com uns 150 metres fins trobar la resta d'una molt vella pista que baixa i creua el Torrent. Anirem Torrent avall com uns 50 a 70metres i per la cara de llevant tenim la pedra que porta inscrita el Petroglif.
Aquest Petroglif ha estat possible de trobar-lo gràcies a una vista que va fer-li en Toni LLagostera Fernandez per el programa " De Baubs a Moiols" de Caminant per Catalunya de la Televisió del Ripollès. Els experts calculen que és Rupestre.
Retornarem a la pista i la seguirem tot pujant. Passarem per el Clot del Frare, el Rec de Clarella on de seguida tenim una cruïlla de pistes. A llevant marxa la que passa per la casa de Clarella i puja a Moiols. Nosaltres continuarem per la que ressegueix el Rec fins que aquesta gira al sud. En aquest punt tenim un rastre de pista que puja a Ponent on ens trobem amb la Collada de Clarella.
En aquest punt agafarem el camí que marxa tot pujant al nord a trobar la Collada de Panxablanc on trobem les restes d'una pista de desemboscar que tot baixant volta el Cim de Panxablanc i ens porta a trobar les restes d'una altre que puja del Bac dels Ortiguers.
Nosaltres seguirem el camí que ens porta en direcció al nord a trobar un rec normalment eixut i més endavant a la font de Sant Martí de Baix on a sobre seu tenim una pista forestal que seguirem (estem sobre el GR 3, el seguirem uns pocs metres). Uns 70 metres després d'un revolt on la pista canvia de sentit est a nord-oest, per la cara nord surt un camí (té una fita) que seguirem (estem sobre el camí de la Xarxa d'Itinerànnia, senyals de pintura groga). Un bon tros amunt trobarem una pista la creuarem i seguirem pujant.
A uns 30 metres a sobre de la pista el camí té una cruïlla. Anirem per el que marxa tot pujant a llevant, ens portarà al Collet del Grau o de Sant Martí. Primer anirem com uns 50 metres a sud on tenim un molt bon mirador d'aquestes contrades.
Retornarem al Collet i agafarem el camí que baixa en direcció a llevant. Poc després creuarem una pista i seguirem baixant per el camí fins trobar una nova pista que seguirem i que ens baixarà a trobar el Tut de Moiols. El resseguirem un tros amunt per gaudir-lo.
Retornarem a la cruïlla de la pista i la seguirem tot baixant. Passarem per el costat de la casa de Moiols i seguirem pista avall tot passant per el Pont Xic i el Pont Gros ( tots dos tenen volta romànica) fins arribar a una cruïlla de camins. Deixarem la pista i baixarem al Torrent de Moiols on trobem el Gorg de l' Olla. Creuarem el Torrent i agafarem el camí que la ressegueix tot baixant per la Baga de Clarella.
Més avall trobarem una cruïlla de Camins (pal indicatiu). Seguirem per el que venim i que marxa al sud a trobar el Pla de l'Home Mort. Aquí el camí esdevé pista que seguirem i que ens baixarà al Collet de Baubs on anirem per la pista que marxa al sud-est.
Aquesta pista ens portarà a la casa de Comallevosa que voltarem per la seva cara sud per trobar la pista que baixa a la carretera. La seguirem fins casi a sobre de la casa de Palau, on deixarem la pista i agafarem el camí que ens baixa a trobar la casa de Palou i l'aqueducte d' Estamariu. Ja només ens quedarà desfer el camí de l'anada.

Cartografia Editorial Alpina, mapa Taga.