Tiempo  una hora 21 minutos

Fecha de realización octubre 2020

1,3
2,6

cerca de Maasband, Limburg (Nederland)

Wandeling om en door Maasband, met de Maas, weiden, akkers, wilgen en populieren. Er is geen horeca direct aan de route, maar wel een brasserie zo’n 100 meter van de route aan de Leutherhoekweg. Makkelijke wandeling met name op goed begaanbare paden en veldwegen.
Bij een parkeerplaats bij de ingang van Maasband kun je parkeren. Van hier loop je over de Nieuwe Dijkweg richting een grindverwerkingsbedrijf, maar vlak daarvoor sla je rechtsaf op de Geerlingskuilweg. Deze veldweg voert je naar de Maas waar je een mooi uitzicht hebt over een stroomversnelling. Je loopt door naar het dorp Maasband. Een WML drinkwaterpunt bevindt zicht hier aan de Maas. Je loopt door over de Maasdijkweg tot die afbuigt vanaf de rivier. Hier voert een doodlopende veldweg parallel aan de Maas. Ik ben dit pad tot het einde afgelopen om te kijken of je daar de oversteek kunt maken naar de Leutherhoekweg, maar dat kan niet zonder prikkeldraad en akkers/weiden over te steken. Ik ben daarom weer teruggelopen naar de Maasdijkweg en daar doorgelopen naar de Leutherhoekweg. Deze veldweg loop je uit langs onder meer een grenspaal en zicht op de Maas. Bij het einde loop je een stukje een grasland in naar het punt waar de zijtak Ur in de Maas stort. Hier wordt het schoongemaakte afvalwater van Chemelot in de Maas gestort; het ziet er uit als een waterval. Je loopt terug naar de Leutherhoekweg en neemt nog een pad beneden naar de waterkant en weer terug (dit pad is steil). Terug boven neem je de Weerdijkweg en loopt die uit naar de Dijkweg. Je volgt deze veldweg een stukje naar de Maasbanderweg. Hier loop je langs, over de rug van het dijkje. Even verder verlaat je het dijkje en volg je de Maasbanderweg naar Maasband. Even verder ben je terug bij het startpunt.

Doodlopende veldweg

Deze veldweg loopt dood. Ik dacht dat je op het einde wel door kon lopen langs de Maas naar de Leutherhoekweg, maar dat kon niet zonder prikkeldraad, akkers en weiden te passeren. Ik ben daarom teruggelopen.

Geerlingskuilweg

Veldweg voert naar Maasband vlak langs de Maas

Grenspaal

Leutherhoekweg

Veldweg die langs de Maas naar het noorden voert

Maasband langs de Maas

In het dorpje bevindt zich een watertappunt, en een muur langs de rivier en een steil talud met rotsen naar de rivier beneden.

Maasbanderweg

Veldweg naar Maasband

Maasdijkweg

Veldweg en pad langs de Maas

Pad naar rivierrand

Steil pad naar beneden naar de rivier.

Pad over dijk

Pad over dijk, parallel aan de Maasbanderweg

Wandelpad langs de Maas

Hier is een pad dat langs de Maas voert. Aan het begin heb je een mooi uitzicht op de Grensmaas met stroomversnellingen. Je loopt het pad niet in.

Weertdijkweg

Zicht op de Maas

Zicht op de Maas vanaf de Leutherhoekweg
Cascada

Zijtak Ur waterval

De zijtak van de Ur samen met het schoongemaakte afvalwater van Chemelot valt hier als een waterval de rivier in.