Fecha de subida 9 de mayo de 2017

-3 m
4,4
8,8

cerca de Lazarushoek, Flanders (Belgique)

Op 1 mei 2017 wandelden we een parcours uitgestippeld door wandelclub De Kleitrappers van Terhagen. We vertrokken uit het Hofke van Lachenen aan de Mechelsesteenweg achter de Lazaruskapel te Rumst, het dorp waar Dijle en Nete samenvloeien en als Rupel verder gaan.

Aan de overzijde van de Mechelsesteenweg nemen we een paadje naar de Kapellenlei, gaan onder de E19 snelweg door en zitten meteen in het groen, langs de Oude Nete arm. Wat verderop een stukje over het jaagpad, waar ook het Rumestapad langs komt, en langs de rand van het dorp en langs door de zoom van het 's Heerenbeemdenpark naar de Francis van den Eedebrug, een opvallende blauwe constructie die fietsers en wandelaars achtereenvolgens over Nete en Dijle brengt.

Wij steken alleen de Nete over en wandelen een stukje terug stroomopwaarts tot we ons in het groen van het Battenbroek kunnen begeven. We kruisen weer onder E19 door en gaan naar de Baron Coppenslaan die we naar de Koning Albertlaan volgen. Even rechtsaf en dan links door Noordveld naar de Zonnebergen Basisschool te Walem, waar een rustpost was ingericht.

We wandelen naar de Kloosterstraat en komen aan het Poorthuis uit 1777 van Roosendael. Hier werd in de 13e eeuw een cisterciënzerinnenabdij gebouwd. Er blijven nu nog slechts enkele gebouwen over op het domein, dat als jeugdverblijfcentrum gebruikt wordt en waar ook andere bezoekers terecht kunnen voor cultuurbeleving en zachte recreatie.

Het gaat verder langs de GR12 naar wandelknooppunt 179, rechtsaf naar knoop 265 en daar links door de Beukendreef en Zandstraat naar de Mechelsebaan in Duffel. Eerst even rechtsaf voor een rondje rond het Spoorwegfort van Duffel. Dat werd in 1886 gebouwd om de belangrijke spoorlijn Brussel-Antwerpen te verdedigen. Het werd als te zwak gezien en tot Redoute gedegradeerd, halfweg tussen de grotere forten van Walem en St-Katelijne. Maar tijdens de eerste Wereldoorlog hield het toch langer stand dan zijn forsere buren!

Terug naar de Zandstraat en rechtsaf langs Dagverblijf De Maretak naar natuurgebied Mosterdpot: een lappendeken van vochtige weilanden, bosjes en watervlaktes. Het gebied is een deel van de oostelijke rivierenduinengordel langs de Beneden-Nete met een waaier aan biotopen. Het grootste gedeelte bestaat uit eikenberkenbos. Een oud huis, ‘t Mosterdpotje werd gerenoveerd tot een Natuurpunt ontmoetingscentrum, waar we even kunnen rusten.

Na verkenning van het bosrijke gebied trekken we terug richting Rumst langs het Antwerpse Waterbekken en klimmen langs de Goorbosbeek terug naar het jaagpad aan de Nete.
Aan knooppunt 227 dalen we van de dijk omlaag naar het lager gelegen Domein Roosendael, waarvan we de beboste rand naast de Nete blijven volgen. Aan de overkant van de vijver zien we het Pesthuis, een van de restanten van de 17de eeuwse abdij.

We lopen hier weer eens op de GR12 en keren terug naar de Zonnebergen Basisschool voor een rustpauze. Daarmee zit de wandeling er ook bijna op: langs de Theo Vinckxstraat terug naar de Nete, over de Walembrug en langs de Antwerpse Waterwerken op de Mechelsesteenweg terug naar Rumst. Rechtsaf brengt de Eekhovenweg ons op het Lazaruspad en terug naar het startzaaltje.