Fecha de subida 2 de mayo de 2012

Fecha de realización mayo 2012

4,3
8,7

cerca de Àger, Catalunya (España)

El Montsec és la muntanya per excel•lència del Prepirineu de les terres de ponent. Ha estat la gran escola de l'excursionisme de casa nostra. Actualment roman pràcticament despoblat però mentre anem trescant hi trobarem per arreu cases, cabanes i pletes que ens indiquen que no sempre fou així. La majoria de les edificacions s'estan ensorrant. Tan afany en construir cases de segona residència mentre bona part del nostre patrimoni s'està caient. Precisament la repoblació de la Noguera, durant l'edat mitjana, començà per la muntanya del Montsec, en lloc de la plana, El conqueridor del castell d'Àger, el cavaller Arnau Mir de Tost, primer s'assegurà el control dels cingles del Montsec, construint castells i llogarrets com els castells de Colobó, el de Pedra, el de Sant Llorenç de la Roca, ... A la vora dels castells es formaren pobles, ermites i petits monestirs, per poder repoblar la muntanya amb una població fidel. Aquests petits pobles i castells medievals avui han desaparegut i només hi resten les ermites i les ruïnes però ens indiquen el per què de l'existència dels vells camins i dels conreus abandonats que avui tot sovint trobem. Els castell de Sant Llorenç damunt de la vila de Corçà encara era habitat l'any 1831. L'Hospital d'Ares o del Montsec al vell camí d'Àger al castell de Pedra ens explica l'existència de l'important camí a l'actual Montsec de Gabrieló.
Tots els camins avui semiabandonats o completament abandonats conduïen a poblets, castells, masos, conreus, ... Aquests senders eren essencials per a la vida quotidiana d'aquella societat agrícola i ramadera del Montsec. Els darrers cents anys, el Montsec s'ha deshabitat per complert, però avui encara es pot seguir els vells camins d'Àger a les Bagasses per Colobó i el corral de Cala Fi. Podem saber pels vells d'Àger que els traginers s'allotjaven a l'hostal de Colobó per continuar cap els atraus del Montsec d'Ares.
Els camins s'havien de mantenir oberts al bestiar i a les persones. Si entenem la vida dels nostres padrins, entendrem el perquè de la seva existència. Reconstruir-los mentalment i recuperar-los físicament és una part de la nostra obligació històrica que ens ajuda a comprendre millor el nostre país i la nostra cultura.

DESCRIPCIÓ RUTA:
En la part central dels penya-segats del Montsec podem albirar un edifici clar, inconfusible: és l'ermita de Pedra cap on ens dirigim.
Prenem una pista situada a l'esquerra del pont sobre el barranc de la Roja.
Fem via per la pista, podem fer alguna drecera, tot aprofitant l'antic camí. Les fites i les indicacions amb pintura groga ens ajuda a trobar el camí amb seguretat. Creuem dos cops la pista, que permet l'accés rodat a l'ermita. En la tercera ocasió, deixem el camí cap a la font de Gabrieló i anem a visitar l'església que veiem a l'esquerra tot resseguint la pista.
Ermita de Pedra, bastida entre els estimballs en un paratge captivador.
Reculem fins al camí per on hem accedit a la pista i pugem cap a la font de Gabrieló, segons ens indica un segon rètol posat pel també pel Centre excurisonista de Lleida. La pujada esdevé ferma, el terra encara manté, en bona part, el seu empedrat original i va guanyant alçària traçant ziga-zagues que permeten tenir diferents visions de l'ermita i de la vall d'Àger al fons.
Arribem a la part superior de la primera cinglera. Entrem en l'anomenada graonada mitjana del Montsec, un replà que entrecreua tota la muralla del Montsec d'est a oest. En aquesta plana hi hagué, d'allà en temps, força camps de conreu que justificaven la presència de nombrosos llogarrets, cases de camps i corrals.
Davant nostre veiem el corral de Gabrieló cap a on ens dirigim. Corral de Gabrieló (1300 m), al seu costat hi ha la font i una bassa. Una de les poques surgències d'aquest vessant on encara hi raja aigua. Seguim la pista cap a llevant, creuem una collada. Ja sota d'aquí a l'esquerra surt l'antic camí a Colobor. També es pot seguir el camí carreter que es construir fa uns anys. Abans d'un marcat revolt a la dreta prenem un trencall a l'esquerra que agafa l'antic camí.Cova d'en Rossell on s'aprofita l'aixopluc de la balma per fer-hi una curiosa casa que pot servir de refugi en cas d'emergència. Camí avall, creuem la pista i seguim el sender. Ermita de Colobó (1090 m). Un indret ben entranyable per a l'excursionisme ponentí. En el seu interior s'hi havia habilitat un refugi de muntanya que depenia de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya però els brètols van anar poc a poc fent-lo malbé fins que es tancà al públic. Avui encara es manté en un estat veritablement penós. Fins ara només s'ha refet la teulada. Es va obrir la pista que hem anat entrellaçant amb la intenció de permetre les obres de millora de l'edifici, han passat els anys i s'han gastat més diners en l'obertura del camí carreter que en la reforma del temple.
El camí de tornada a Àger passa per sobre de l'antiga font de Colobó d'on tampoc brolla aigua.
Més avall ja prenen la senda dels petrolers per anar a parar a la font de Pedra i retornar per camí inicicil fins al poble d'Àger.
campamento

Zona d'acampada

panoramica

Ermita mare de déu Pedra.

fuente

Font de Gabrieló

La cova d'en Rosell

refugio

Ernita i refugi de Colobor

fuente

Font de Colobor

• joaquimrubio 23-dic-2012

Moltes gràceis, Jordi Xavier pel traç del GPS i per l'explicació de la ruta, m'ha sigut molt i molt útil. I opino que és una ruta fàcil per qui no ho coneix i molt bonica.
    Alguns detalls que poden ajudar, vàlids avui, 23.12.2012 però potser no és així si passa molt temps(els cito de memòria, se'm pot escapar algún error):
    L'inici del camí és a peu de carretera, hi ha un pal indicador amb la llegenda “ RUTA 6(SL-C 8): Àger-Pedra-Colobor-Àger “ o quelcom similar.
    La primera part és un camí carreter, fins arribar a la font de Gabrieló, que és una petita àrea de Picnic, sense aigua, la font és eixuta. Aquest tram està molt ben indicat amb marques de pintura verdes i blanques. Quan s'arriba a l'àrea de Pin-Nic, comença un sender de poca amplada (el típic sender per caminar i prou) també molt ben marcat i indicat a l'inici amb un pal indicador. Si mai es fes malbé el pal indicador, caldria estar alerta a un sender estret que surt de l'àrea del picnic. Creua la pista que puja a l'Ermita de Pedra 3 vegades i la tercera vegada que creua la pista hi ha un pal indicador que marca el camí cap a l'Ermita de la Pedra, camí d'anar i tornar. Un cop tornem de visitar l'Ermita i som altre cop al pal indicador, aques pal indica un sender que seguim, sender de poca amplada, sense gaires marques i on sí que hi ha alguna marca groga mig esborrada pel pas del temps i fites. En un cert moment, es veuen uns pollancres secs (morts) i una caseta, és el Corral de Garieló, cap on anem. Un cp al Corral de Gabrieló, hi ha una bassa natural i una altra d'artificial i una sèrie de pals indicadors. Un dels pals indicadors està equivocat, lo millor és seguir les indicacions del GR-3, marques blanques i vermelles, que en aquest tram coincideixen exacte amb la nostra ruta. A partir d'aquest corral, el camí torna a ser un camí carreter. Cal anar alerta perquè aprop de l'Ermita de Colobor, la pista té un trencant a la dreta que cal seguir i que du a l'Ermita de Colobor. Està indicada amb les marques del GR-3 però és fàcil saltar-la. Torna a ser un sender de poca amplada. Un cop visitat Colobor, el camí fa baixada tota l'estona. Finalment, desemboca en un altre camí carreter i aquí hi ha una bifurcació marcada amb un pal indicador, que permet triar seguir el GR-3 o seguir el camí petrolier. Elegim aquesta segona opció, aquest tram del camí petrolier no té cap marca, cal fiar-se del traç de GPS, a part que és un camí carreter sense dificultat. (Hi ha un trencant on m'he equivocat, però el camí escollit s'acaba en un camp e conreu, cal tornar a buscar la traça del GPS i tema resolt). Aquest camí petrolier s'acaba a l'àrea

• joaquimrubio 23-dic-2012

Aclareixo que l'inic del camí és a peu de la carretera que travessa Àger, a dins del poble d'Àger.