Fecha de subida 12 de abril de 2019

Mostrar elevación

cerca de Alforja, Catalunya (España)

RUTA FORA DE SERVEI - TANCADA TEMPORALMENT
El bassot de més Avall i la bassa del Molí Al final d’aquesta baixada coneguda antigament com l’"Empedrat", veuràs a la dreta el lloc on estava l'antiga font de St. Jaume i creuant el barranc el bassot de més Avall. Fins a mitjans de segle passat aquestes instal•lacions es van utilitzar com a rentadors públics o safareig, habituals en la geografia urbana fins a la popularització de la rentadora. Estan conformats per dues basses; una per a rentar i l’altre, més petita, per esbandir la roba. Encara que la documentació antiga no ho especifica pot ser que antany s’ubiqués aquí el Molí de Dalt si això fos cert, ocuparia l’espai on encara ara és possible veure una portalada de mig punt amb dovelles de calcària que ara roman tapiada. Al damunt hi ha la bassa del Molí adaptada a la forma triangular del ribàs on està encimbellada. És molt anomenada doncs la immortalitzà Joaquim Mir en el seu famós quadre El Mirall de l’Església, avui al museu de Montserrat. Encara que la seva verdadera importància resideix en haver estat on es recollia l’abundant aigua de la “mina dels Molins” de la qual en l’actualitat s’abastien les terres de cultiu dels membres de la comunitat de regants de la bassa del Molí. Antigament amb aquestes aigües s’abastien també els tres molins fariners (del comú) que posseïa Alforja durant els segles XVII, XVIII i XIX. Símbols de temps molt llunyans i d’una vigorosa economia local que ens recorda una frase: “Vila sense molí, defuig el camí". Després dels rentadors veurem “el Salt” és un desnivell on salten les aigües del barranc del Rave i el de les Creus després de confluir i abans de desembocar junts en la riera.