• Foto de Ruta Burdin Hesia Ugaon 2015

Fecha de realización junio 2015

0,6
1,2

cerca de Ugao / Miraballes, País Vasco (España)

CASTELLANO

Ruta BURDIN HESIA UGAON

Cómo llegar; Tren (estación Indalecio Prieto en Bilbao, Abando), Bizkaibus o vehículo particular (N-634, entre Arrigorriaga y Arrankudiaga).

La ruta comienza en la plaza del pueblo, frente al ayuntamiento. Allí se encuentra un panel informativo al lado del Palacio de Jane (kultur etxea) que os dará información de la ruta que vamos a realizar. En dicho Palacio de Jane es donde se encuentra la pequeña exposición museística del Cinturón de Hierro en Ugao.

En la plaza de Ugao tenéis una de las seis fuentes que hay en la villa donde podemos llenar la cantimplora de agua antes de empezar a andar. Calle Udiarraga abajo (antiguo camino real entre Castilla y Bilbao), a escasos 100 m de la plaza, podéis ver la “Fuente de los tres caños”, una de las más bonitas fuentes de todo Bizkaia.

Seguimos andando por la calle Udiarraga y a 80 m llegamos a la altura del número 35, donde hay una cruz metálica de señales que nos indica la dirección a seguir (izquierda) cogiendo la calle Landako, pasando por el ambulatorio (Osakidetza).Tras pasar el paso de cebra, nos lleva al puente nuevo bajo la trinchera del ferrocarril. Antes, si queremos, podemos visitar el estanco museo único en el mundo entero, cuyo propietario, Iñaki, seguro que os lo mostrará con visita guiada incluida. Este lugar es la sede del Cinturón de Hierro de Ugao.

Rebasado el puente nos topamos con el segundo panel informático que nos confirma que vamos por buen camino. Una vez atravesada la carretera (BI 625) por su paso de cebra correspondiente nos topamos con un cruz de señales que nos indican hacia donde tenemos que ir. Dirección derecha tenemos que coger.

A partir de aquí empiezan los 350 metros que hay de subida en toda la ruta. Subimos una cuesta con bastante desnivel y a unos 70 m aparece un camino a mano izquierda con un cartel prohibiendo el paso lo cual nos indicara que debemos seguir por la pista principal hasta llegar a un casa de reciente reconstrucción donde se encuentra otra señal nuestra.

En unos 70 metros subiendo por una pista herbosa llegamos a otra señal que nos indica que tenemos que girar a la izquierda para llegar en poco más de 80 m al primer fortín al que hemos bautizado como Iturrigorrialde I. Dispone de un panel informativo que nos dará todo tipo de detalles sobre lo que tenemos en frente. A partir de este punto el recorrido se suaviza.

Continuamos por un precioso sendero que nos llevará en poco más de 100 m a los restos del segundo fortín, Iturrigorrialde II. En este fortín también tenemos un panel informativo y explicativo.

Tras el visionado y disfrute de las vistas de Ugao desde el doble nido de ametralladora existente, volvemos sobre la pista y continuamos en ligero ascenso hacia toparnos con otra señal y un edificio abandonado a mano izquierda (la casa de los Antequera).

Desde este último punto comenzamos a bajar, dentro de una trinchera, hasta toparnos en 150 m con el último de los fortines, el de Beretxa, que, al igual que los anteriores, también tiene su correspondiente panel informativo.

De aquí continuamos por la trinchera que llega al Fortín hasta toparnos con varias señales, el primero a unos cien metros y el segundo a unos cuarenta metros que después nos llevara en un agradable paseo hasta la carretera.

Una vez en el barrio de Beretxa al pasar entre los caseríos, tenemos que estar atentos pues hay numerosos restos del cinturón incrustados en sus paredes. Tras la demolición del cinturón de hierro se reutilizaron y se aprovecharon para hacer sobre todo esquinas en la reconstrucción de dichos caseríos.

En cómodo paseo por asfalto recorremos los barrios de Beretxa y Beretza. Como curiosidad este barrio está dividido por dos municipios, una parte pertenece a Ugao y la otra a Arrigorriaga. Solamente la terminación del topónimo es lo que diferencia de un pueblo al otro BereTXA (Ugao), BereTZA (Arrigorriaga).

Tras seguir la carretera principal desoyendo cualquier otra que nos sale a mano izquierda llegamos al polígono de Arandia. En este punto podemos observar como detrás de un cobertizo hay un refugio semienterrado donde se guarecían durante los bombardeos los que estaban en el hospital que se hallaba donde hoy está el polígono industrial de Usila y que estuvo bastante tiempo en estado de semiruina tras ser alcanzado en un bombardeo y partido el edificio por la mitad.
Desde el lugar disponemos de excelentes vistas para disfrutar del puente ferroviario de Usila, el mejor de toda Bizkaia.

Bajamos la cuesta y giramos a la derecha hasta llegar al semáforo donde está señalado el camino a seguir.

Tras cruzar la carretera y atravesar parte del polígono giramos a la izquierda hasta llegar a la base del puente donde haremos otra parada para ver el panel instalado junto a los restos que quedan en el puente.
Desde este punto regresamos por la calle Udiarraga hasta el punto de partida pero en nuestro caminar nos encontraremos varias cosas interesantes como por ejemplo a la altura del número 21 una marca en la pared que nos indica hasta donde llego el agua en las inundaciones. En el portal número 53 podréis observar una placa que recuerda a los dos vecinos fallecidos en uno de los bombardeos que sufrió Ugao.
Estamos ya en el punto de partida. La ruta ha durado una hora y cuarto, hemos observado tres fortines excavados y puestos en valor y una trinchera de 300 m que los comunica. La ruta es circular, apta para todos los públicos, se recomienda llevar botas de monte y la mitad de la misma es entre arbolado dentro de un tupido bosque de pinos.
Bienvenidos tod@s al Cinturón de Hierro en Ugao.
Ver video de lo que hacemos.

EUSKERA
BURDIN HESIA UGAON ibilbidea
Zelan iritsi; Trenez (Indalecio Prieto geltokia Bilbon, Abandon), Bizkaibusean edo ibilgailu partikularrean (N-634, Arrigorriaga eta Arrankudiaga artean).
Ibilbidea herriko plazan hasten da, udaletxe aurrean. Han, Jane Jauregiaren (Kultur etxea) ondoan, egingo dugun ibilbideari buruzko informazioa emango dizuen panel informatibo bat dago. Ugaoko Burdin Hesiaren gaineko erakusketa txiki bat dago aipatutako Jane Jauregian.
Ugaoko plazan, herrian dauden sei iturrietako bat aurki dezakezue; bertan kantinplora urez bete eta ibilbideari ekingo diogu. Udiarraga kaletik behera (Gaztela eta Bilbo arteko antzinako errege bidea), plazatik 100 metro eskasera, "Hiru txorroko iturria" ikus dezakezue, Bizkaia osoko iturririk politenetarikoa.
Udiarraga kaletik aurrera egin eta 80 metro aurrerago, 35. zenbakiaren parean, jarraitu beharreko norabidea (ezkerretara) adierazten digun seinale-gurutze metaliko bat ikusiko dugu; Landako kalea hartu eta anbulatorioaren (Osakidetza) ondotik joango gara. Zebra-bidea igaro eta, trenbideko lubakiaren azpian, zubi berrira helduko gara. Aurretik, nahi izanez gero, munduan bakarra den estanko-museoa bisitatu dezakegu; seguru izan bertako jabeak, Iñakik, erakutsi egingo dizuela, bisitaldi gidatu eta guzti. Leku hau Ugaoko Burdin Hesiaren egoitza da.
Zubia igaro eta bigarren panel informatibo batekin egingo dugu topo, bide onetik goazen seinale. Dagokion zebra-bidetik errepidea zeharkatu ostean (BI 625), norantz jo behar dugun adierazten digun seinale-gurutze bat aurkituko dugu. Eskuinetara hartu behar dugu.
350 metroko igoera bati, ibilbidean dagoen igoera bakarrari, egin beharko diogu aurre. Malda nahiko handia igo eta, 70 metro ingurura, bide bat agertuko zaigu ezkerretara. Bide horretan pasabidea debekatzen duen kartel bat dago; beraz, pista nagusitik jarraitu eta oraintsu eraikitako etxe bateraino iritsiko gara. Han, guk jarritako beste seinale bat aurkituko dugu.
Pista belartsutik 70 metro inguru igo eta beste seinale batera iritsiko gara. Seinale horrek ezkerretara jo behar dugula adieraziko digu, eta, handik 80 metro eskas egin ostean, lehenengo gotorlekura iritsiko gara. Iturrigorrialde I izenarekin bataiatu dugun gotorleku horrek panel informatibo bat dauka, eta, panel horretan, aurrez aurre dugunaren zehaztasun guztiak irakurtzeko aukera izango dugu. Puntu honetatik aurrera ibilbidea bigundu egiten da.
Bidexka bikain batetik jarraituko dugu, eta, 100 metro eskasera, Iturrigorrialde II izeneko bigarren gotorlekuaren aztarnak aurkituko ditugu. Gotorleku honetan ere badago panel informatibo bat argibideekin.
Bertan dagoen metrailadore-habia bikoitzetik Ugaoko ikuspegiaz gozatu ostean, pistara itzuli eta igoera txiki bati egingo diogu aurre, beste seinal bat eta ezkerretara bertan behera utzitako eraikin bat aurkitu arte (Antekeratarren etxea).
Azken puntu honetatik jaisten hasiko gara, lubaki baten barrutik, 150 metrora dagoen azken gotorlekuarekin topo egin arte, Beretxakoa; honek ere, aurrekoek bezala, dagokion panel informatiboa dauka.
Gotorlekura iristen den lubakitik aurrera jarraituko dugu hainbat seinale ikusi arte. Lehenengo seinalea ehun metro ingurura dago eta bigarrena handik berrogei metro ingurura. Bertatik jarraituta paseo atsegin bat egingo dugu errepidera iritsi arte.
Beretxa auzora heldu ostean, baserri artean igarotzean, adi ibili behar dugu, hauen hormetan hesiaren aztarna ugari baitaude sartuta. Burdin hesia eraitsi ostean berrerabili egin ziren, eta aipatutako baserriak berreraikitzean batez ere hauen ertzak egiteko aprobetxatu zituzten.
Beretxa eta Beretza auzoak zeharkatuko ditugu asfalto gaineko paseo erosoan. Bitxikeria gisa, adieraztea auzo hau bi udalerritan banatuta dagoela, alde bat Ugao da eta bestea Arrigorriaga. Toponimoaren amaierak baino ez ditu desberdintzen herri bateko eta besteko aldeak: BereTXA (Ugao) eta BereTZA (Arrigorriaga).
Errepide nagusia jarraituko dugu ezkerretara dauden besteei jaramonik egin gabe, eta, horrela, Arandiako industrialdera iritsiko gara. Puntu honetan, estalpe baten atzeko aldean erdi lurperatutako babesleku bat dagoela ikus dezakegu. Gaur egun Usilako industrialdea dagoen tokian lehen ospitale bat zegoen eta, bonbardaketak zeudenean leku honetan babeste ziren ospitalean zeudenak. Ospitalea erdi hondatuta geratu zen, bonbardaketa batean bonbek berau jo eta eraikina erditik zatituta geratu baitzen. Toki honetatik Usilako trenbide-zubiaren, bere alorrean Bizkaiko onena, ikuspegi ederrak ditugu.
Aldapa jaitsi eta eskuinetara joko dugu, jarraitu behar den bidea seinalatuta dagoen semaforora iritsi arte.
Errepidea gurutzatu eta industrialdearen zati bat zeharkatu ondoren, ezkerrera hartu eta zubiaren oinarrira iritsiko gara. Bertan, geldialdia egin eta zubian geratzen diren aztarnen ondoan ezarritako panela ikusiko dugu. Puntu honetatik Udiarraga kalea hartu eta abiapuntura itzuliko gara. Dena den, bide honetan ere gauza interesgarriak ikusiko ditugu; esaterako, 21 zenbakidun eraikinaren parean horman dagoen marka batek uholdeetan ura noraino iritsi zen adieraziko digu. 53. zenbakidun atarian, Ugaok jasandako bonbardaketetan hildako herritar biak gogoratzen dituen plaka bat ere ikus dezakezue.

Dagoeneko abiapuntura iritsi gara. Ibilbidea ordubete eta laurdenekoa izan da, induskatutako eta balioan jarritako hiru gotorleku ikusi ditugu, eta baita ere hauek elkarrekin lotzen dituen 300 metro inguruko lubaki bat. Zirkulu-formako ibilbidea da, adin guztientzako egokia, mendiko botak eramatea gomendatzen da, eta ibilbidearen erdia pinuen baso trinko batetik, zuhaitz artetik, igarotzen da.

Ongi etorri Ugaoko Burdin Hesira.

Ikusi egiten dugunaren inguruko bideoa:

Texto: Iñaki García Uribe y Andoni Bárcena del grupo Burdin Hesia Ugaon.

Beretxa (Gotorlekua)

Caserio reformado en Beretxa (Ugao)-Eraberritutako baserria Beretxan (Ugao)

Caserio reformados en Beretza (Arrigorriaga)-Eraberritutako baserria Beretzan (Arrigorriaga)

Cruce carretera- Bidegurutzea

Cruce de señales Beretxa-Seinale-gurutzea Beretxa

Cruce de señales girar a la izquierda-Seinale-gurutzea ezkerretara jo

Cruce de señales( Antequera)- Seinale-gurutzea (Antekera)

Cruce de señales.-Seinale-gurutzea.

Cruce Zollo-Bidegurutzea Zollo

Estación de treen-Tren-geltokia

Fuente de los tres caños-Hiru txorroko iturria

Inicio-Hasiera

Iturrigorrialde I (Fortín)-Iturrigorrialde I (Gotorlekua)

Iturrigorrialde II (Fortín)-Iturrigorrialde II (Gotorlekua)

Palacio de Jane(Inicio)-Jane Jauregia (abiapuntua)

Panel informativo-Panel informatiboa

Parapeto en el puente.(Fortín)- Parapetoa zubian (Gotorlekua)