Tiempo en movimiento  2 horas 59 minutos

Fecha de realización octubre 2019

2,8
5,7

cerca de Agres, Valencia (España)

Ruta cultural on anem a visitar gran part de les caves, neveres, pous de neu i ventisquers que hi han en la serra de Mariola, i disfrutant de les explicacións que fan els nostres amics i companys Pasqual Boira Muñoz i Ximo Tormo Bataller.

Iniciem la ruta al convent d’Agres, i per darrere de l’antic cenobi agarrem la Senda de les Caves que puja fins al refugi del Montcabrer. La primera parada la fem per anar a vore la Casa de neu del Convent. Nevera molt rudimentària pràcticament afonada.

Continuem senda amunt, creuant el Sender Botànic del Teixos, fins arribar a uns 30 metres abans d'aplegar al refugi, on es trobem amb la Cava del Teix. Es la primera de les Caves d'Aznar i poc coneguda, ja que l’heura que la cobreix no permet vore quasi res de l’obra del pou.

Una vegada arribem al refugi, es trobem amb la casa de l'Habitació i l'ermita (Refugi C.E.A.). La casa de l’Habitació i l’ermita degueren ser construïdes a la meitat del segle XVII- L’any 1870 ja estaven en runes i sobre esta parcel·la va ser construït el refugi del CEA.

Pujem per vore la cava de l'Habitació, que és una de les millor conservades de la serra de Mariola. Cal dir que les caves d'Aznar són dos dels primers dipòsits de neu construïts a Mariola (abans de l'any 1583).

Baixem fins arribar a la cava Gran o Arquejada, que pel seu valor arquitectònic, tipologia i estat de conservació és considerada com un símbol de la serra de Mariola, i, si més no, de la Comunitat Valenciana.

Continuem direcció al Recingle de Mariola on ens trobem amb els Clots de l'Arena i el Clot de la Vila.

Senda avall i després amunt es trobem amb la cava del Buitre, dipòsit de neu, molt ben conservat, amb coberta de cúpula hemisfèrica, que degué ser construït a la meitat del segle XVII.

Continuem per la pista i es desviem per agarrar una senda a la dreta on ens porta prop dels ventisquers de Josep Jordà i el de Masa. Arribem a la casa de neu de Joan Despuig que conserva el mur interior del pou.

Agarrem la pista i continuem fins arribar al antic camí d'Alcoi per anar a vistar el ventisquer de Na Vidala, molt xicotet i prou desfet. Pista amunt pasem pel ventisquer d'Anna Cots, on ens desviem cap a la dreta per anar al Pou de neu de Don Ignacio Alonso.

Continuem per la Penya del Rellotge fins arribar ala Cava d'en Miquel, que és juntament amb la cava Gran o Arquejada, el dipòsit de neu més emblemàtic de Mariola. Podria ser l’última cava construïda a les terres valencianes, ja que va ser construïda cap a l’any 1890. L’any 1914 ja havia estat abandonada.

Per les inclemències del temps no vam poder continuar per vore les cases de neu de Recorrals i el pou de neu del Taulellet. Aixina que decidim baixar direcció cap el Molí Mató i després ja per la carretera fins el Santuari de la Mare de Deu d'Agres, acabant la ruta.

Breu resum sobre la vida de la família Puig, amos i senyors de quasi totes les caves de Mariola:
Els Puig va ser una de les famílies que formava la xicoteta noblesa establides a Ontinyent a la segona meitat del segle XVIII, l’origen de la qual es remunta a poc més enllà del segle anterior, i que junt amb els ciutadans i altres nobles de rang major van tindre el poder econòmic i social del moment, fonamentalment basat en la compra de terres i la posterior obtenció de rendes d'estos béns immobles. Tanmateix, els Puig van diferir de la resta dels privilegiats de la seua classe en la formació d’un negoci singular, desenvolupat durant tota la segona meitat del segle VXII pels germans Josep Bernat i Joan Baptista Puig, i que va adquirir la màxima importància amb Josep Puig i Cubelles i el seu fill Vicent Puig i Cubelles a la segona meitat del segle XVIII: el comerç de la neu, concebut com la possessió i vinculació de pous, cases, neveres, terres i drets de replegar de la neu, fins a tenir quasi el monopoli d’esta activitat comercial a les serres de Mariola i Serrella, a més d’una important presència en altres llocs, com ara la serra d’Aitana, el Benicadell o la serra de la Safor.

Text de Pasqual Boira i Ximo Tormo.

Inici

Esquerra

Casa de neu del Convent

Nevera molt rudimentària pràcticament afonada. Va ser construïda pels frares del cenobi, amb el permís de Bernat Puig, sobre l'any 1691, per al seu ús particular. A la segona meitat del s. XVIII ja havia sigut abandonada.

Sender Botànic dels Teixos

Continuem recte buscant la Cava del Teix i el refugi.

Cava del Teix (Caves d'Aznar)

La cava del Teix és poc coneguda, ja que l’heura que la cobreix no permet veure quasi res de l’obra del pou.
refugio

La casa de d'habitació i l'ermita (Refugi C.E.A.)

La casa d’habitació i l’ermita degueren ser construïdes a la meitat del segle XVII, i l’any 1666 van ser adquirides per Josep Bernat Puig. A l’interior de l’ermita es venerava una imatge de la Mare de Déu de les Neus, desapareguda durant la Guerra del Francès. L’any 1870 ja estaven en runes i sobre esta parcel·la va ser construït el refugi del C.E.A.
Ruinas

Cava de l'Habitació (Caves d'Aznar)

La cava de l'Habitació és una de les millor conservades de la serra de Mariola. Cal dir que les caves d'Aznar són dos dels primers depòsits de neu construïts a Mariola (abans de l'any 1583). Josep Bernat Puig va prendre possessió de les dos caves en 1666. L'any 1825 la cava del Teix ja havia sigut abandonada. La cava de l'Habitació degué emmagatzemar neu fins a la dècada de 1770 a1880.
Información

Informació

En esta foto es pot vore un troç de mur de l'antiga casa dels nevaters que hi havia.
Edificio de interés

Cava Arquejada

La cava Gran o Arquejada, pel seu valor arquitectònic, tipologia i estat de conservació és considerada com un símbol de la serra de Mariola, i, si més no, de la Comunitat Valenciana. La construcció del pou de la cava Gran degué finalitzar baix el patrocini de Josep Puig i Cubelles cap a l’any 1760 i després, cap a l’any 1774, es degué construïr la coberta. Les despeses totals de l’obra van ser de 6.000 lliures, una quantitat considerable per l’època. La cava Gran ha estat restaurada recentment per la Diputació d’Alacant

Els clots de l’Arena

Es tracta de dos clots molt rudimentaris, encara que un és de grans dimensions. A l’inici del segle XVIII ja havien estat abandonats.

Clot de la Vila

El clot de la Vila, malgrat trobar-se parcialment derruït, presenta cert interés per tractar-se d’un pou de neu que va crear un greu conflicte d’interessos. Va ser construït a l’estiu de l’any 1696 pels agresans, a jornal de vila. Tanmateix, Bernat Puig i Pasqual va presentar una demanda que donarà lloc a un greu conflicte d’interessos, el qual es va resoldre a favor dels Puig l’any 1700. Degué ser abandonat cap a l’any 1825.

Cava del Buitre

La cava del Buitre, depòsit de neu, molt ben conservat, amb coberta de cúpula hemisfèrica, que degué ser construït a la meitat del segle XVII. L’any 1880 encara emmagatzemava neu per al comerç, i degué ser utilitzada regularment per a guardar la neu fins a l’inici del segle XX.

El clot de Josep Jordà

El clot de Josep Jordà, nevera prou rudimentària i plena de terra, degué ser construïda al final del segle XVI, i ja estava abandonat a l'inici del segle XVIII.

El clot o ventisquer de Masa

El clot o ventisquer de Masa, ventisquer rudimentari que l’any 1765 ja estava derruït.

Cava de Joan Despuig

La casa de neu de Joan Despuig conserva el mur interior del pou. Construïda a l’inici del segle XVII, encara era utilitzada l’any 1765; però fou abandonada poc després.

Ventisquer de Na Vidala

La casa de neu de Na Vidala, ventisquer molt xicotet, prou desfet, però que ens permet seguir el traçat de l’antic camí d’Alcoi. Degué ser construïda a les acaballes del segle XVI i ja estava arruïnada a la primera meitat del segle XVIII.

Ventisquer d'Anna Cots

La casa de neu d’Anna Cots, de grans dimension, ja estava abandonada a l’inic del segle XVIII.

Vista al Benicadell

Pou de neu de Don Ignacio Alonso

El pou de neu de Don Ignacio Alonso és de grans dimensions. Molt prop del depòsit de neu es conserven les despulles de la caseta dels nevaters, coneguda a Agres com la caseta de Don Ignacio. Va ser construït per Don Ignacio Alonso, veí d’Ontinyent, l’any 1761. L’any 1780 va ser adquirit per Josep Puig i Cubelles, que mai no el va utilitzar.

Cava d’En Miquel

Cava d’En Miquel és, juntament amb la cava Gran o Arquejada, el depòsit de neu més emblemàtic de Mariola. En esta construcció podrem identificar tots els elements característics d’un depòsit de neu. Podria ser l’última cava construïda a les terres valencianes, ja que va ser construïda cap a l’any 1890. L’any 1914 ja havia estat abandonada.