1,1
2,2

cerca de Ribes de Freser, Catalunya (España)

CAT
Ruta que ens transportarà per la Vall del Freser a travès la història. Totes les centrals hidroelèctriques de la vall que visitarem tenen un gran interès cultural i històric, en cadascuna d’elles trobarem un petit plafó explicatiu. Fustanyà és un petit nucli rural que pertany al terme de Queralbs, on visitarem l’esglèsia de Sant Sadurní de Fustanyà.

La ruta és lineal i remunta el riu Freser tot caminant per la seva història. Iniciem el recorregut al castell de Sant Pere, on trobem l’encreuament R123, i seguirem la ruta de les centrals i de Ventaiola. Al cap de pocs metres trobarem l’encreuament RF3, sobre el castell de Sant Pere, i ens quedaran uns 50 minuts per arribar a la central de Rialb.

Remuntem el camí de Ventaiola i travessem un filat per caminar paral·lels a una pastura. Pocs metres més endavant, ja per camí de terra ben fressat i en progressiva pujada, hi ha molts trams entre marges de pedra, una mostra de l’antiga importància d’aquest camí. Després d’uns 15 minuts, arribarem a l’encreuament RF11 Ventaiola, des d’on continuarem en direcció a la central fins que arribem a Can Cerdà, un mas en runes, des del qual podem baixar, a l’esquerra, a la central de Rialb travessant el riu Freser per la passarel·la metàl·lica.
Tornem enrere pujant de nou a Can Cerdà i continuarem direcció Fustanyà.
Passats uns 15 minuts, arribarem a l’encreuament RF12 Camps d’en Quintana, on trobem la xarxa bàsica d’Itinerànnia, i continuarem cap a Fustanyà per la cova dels Cinc Estreps. Passats pocs metres, tornem a deixar la xarxa bàsica a l’encreuament RF13 pla de Rialb i continuem direcció Fustanyà.Hi arribarem en només 25 minuts.

Una vegada a Fustanyà, l’indicador R116 ens mostra el camí de tornada (el mateix camí per on hem vingut), que podem fer en una mica menys de dues hores. Des d’aquest encreuament també podem continuar fent el tram 2 de la ruta.

ESP
Ruta que nos transportará por el Valle del Freser a través de la historia. Todas las centrales hidroeléctricas que visitaremos tienen un gran interés cultural e histórico, en cada una de ellas encontraremos un pequeño plafón explicativo. Fustanyà es un pequeño núcleo que pertenece al municipio de Queralbs, donde visitaremos la iglésia de Sant Sadurní de Fustanyà.

La ruta es lineal y remonta el río Freser caminando por su historia. Iniciamos el recorrido en el castillo de Sant Pere, donde encontramos el cruce R123, y seguiremos la ruta de las centrales y de Ventaiola. Al cabo de pocos metros encontraremos el cruce RF3, sobre el castillo de Sant Pere, y nos quedarán unos 50 minutos para llegar a la central de Rialb.

Remontamos el camino de Ventaiola y cruzamos una alambrada para andar en paralelo a un pasto. Pocos metros más adelante, ya por camino de tierra bien trillado y en progresiva subida, hay muchos tramos entre márgenes de piedra, una muestra de la antigua importancia de este camino. Tras 15 minutos, llegaremos al cruce RF11 Ventaiola, desde donde continuaremos en dirección a la central hasta que lleguemos a can Cerdà, un manso en runas, desde el que podemos bajar, a la izquierda, a la central de Rialb cruzando el río Freser por la pasarela metálica. Volvemos atrás subiendo de nuevo a can Cerdà y seguiremos dirección Fustanyà.

Pasados unos 15 minutos, llegaremos al cruce RF12 camps d’en Quintana, donde encontraremos la red básica de Itinerànnia, y seguiremos hacia Fustanyà por la cueva dels Cinc Estreps. Pasados pocos metros, volvemos a dejar la red básica en el cruce RF13 pla de Rialb y seguiremos dirección Fustanyà. Llegaremos en solo 25 minutos.

Una vez en Fustanyà, el indicador R116 nos muestra el camino de vuelta (el mismo camino por donde hemos venido), que podemos hacer en poco menos de dos horas. Desde este cruce también podemos seguir haciendo el tramo 2 de la ruta.

FR
Itinéraire qui nous fera découvrir la Vall de Freser et son histoire. Toutes les centrales hydroélectriques de la Vall que nous visiterons présentent un grand intérêt culturel et
historique et dans chacune d’elles nous trouverons un petit panneau explicatif. Fustanyà est un village rural qui appartient à la localité de Queralbs, où se trouve l’église
de Sant Sadurní de Fustanyà que nous pourrons visiter.

Parcours en boucle qui remonte le fleuve Freser tout en s’arrêtant sur son histoire. Le départ se fait au château de Sant Pere, où se trouve l’indicateur R123, et nous suivrons la route des centrales de Ventaiola. Au bout de quelques mètres, nous trouverons l’indicateur RF3, au-dessus du château de Sant Pere, et nous mettrons 50 minutes pour atteindre la centrale
de Rialb.

Nous remontons le chemin de Ventaiola et franchissons une clôture en barbelé pour marcher le long d’un pâturage. Quelques mètres plus loin, par un chemin balisé en montée progressive, nous trouvons de nombreux tronçons de chemin entre des murets en pierre qui témoignent de l’importance de ce chemin autrefois. Quinze minutes plus tard, nous arriverons
à l’indicateur RF11 Ventaiola, d’où nous continuerons en direction de la centrale jusqu’à can Cerdà, un mas en ruines, d’où nous pouvons descendre, à gauche, à la centrale de Rialb en franchissant le fleuve Freser par la passerelle métallique. Nous rebroussons chemin en montant de nouveau à can Cerdà et nous continuons direction Fustanyà.

Au bout de 15 minutes environ, nous arriverons à l’indicateur RF12 camps d’en Quintana, où se trouve le réseau basique des sentiers d’Itinerànnia, et nous continuerons vers Fustanyà par la cova dels Cinc Estreps (grotte). Après quelques mètres, nous quittons de nouveau le réseau de sentiers à l’indicateur RF13 pla de Rialb et nous poursuivons direction Fustanyà.
Nous y arriverons en seulement 25 minutes.

Une fois à Fustanyà, l’indicateur R116 nous indique le chemin de retour (le même chemin qu’à l’aller), que nous pouvons réaliser en un peu moins de deux heures. Depuis cet indicateur, nous pouvons également enchaîner avec le tronçon 2 de l’itinéraire.

ENG
A route that will transport us through the history of Vall del Freser. All the hydroelectric plants we visit in the valley have great cultural and historic interest; in each we will find a brief information panel. Fustanyà is a small rural settlement belonging to the district of Queralbs, where we will visit the church of Sant Sadurní de Fustanyà.

This is a linear route up the River Freser, exploring its history. We start at the castle of Sant Pere, at the R123 crossing, and follow the route of the power stations and Ventaiola. After a few metres we come to the RF3 crossing, above the castle of Sant Pere, and around 50 minutes later we reach the Rialb power station.

We walk up the Ventaiola path and pass though a wire fence to walk alongside a pasture. A few metres later, along a well-trodden path with a progressive ascent, we find many sections running between stone borders, a sign of the former importance of this path. After some 15 minutes we reach the RF11 Ventaiola crossing, from where we continue towards the power station until we reach Can Cerdà, a ruined farmhouse, from which we can walk down to the left to the Rialb power station, crossing the River Freser by the metal footbridge. Then we turn back to can Cerdà and continue towards Fustanyà.

Around 15 minutes later we come to the RF12 camps d’en Quintana crossing, where we meet the Itinerànnia basic network, and continue towards Fustanyà via the Cinc Estreps (“five buttresses”) cave. A little later we leave the basic network again at the RF13 pla de Rialb crossing and continue towards Fustanyà, arriving there in just 25 minutes.

In Fustanyà, the R116 signpost indicates the return path (the same as the one we took earlier), which we can do in less than two hours. From this crossing we can also continue along section 2 of the route.