Fecha de subida 27 de diciembre de 2020

Fecha de realización diciembre 2020

3,2
6,4

cerca de Espolla, Catalunya (España)

El límit entre Espolla i Sant Climent Sescebes és una zona molt rica en vestigis megalítics (en total sis dòlmens i dos menhirs), que a més, es combinen amb un espai amb forta presència humana i també s'hi troben elements propis de l'arquitectura rual i tradicional. I encara cal sumar-hi un espai natural molt ric i interessant. Aquesta ruta proposa resseguir aquest límit municipal per fer una bona descoberta.

El punt de sortida és l'entrada del poble d'Espolla, d'on se surt per un camí rural que discorre entre vinyes. Al cap d'un quilòmetre, s'ha de travessar una riera i a l'esquerra queda un bonic viver, però cal anar cap a la dreta, entremig de matolls i arribar a la carretera, que es travessa i de seguida es puja a una vinya, que cal vorejar i prendre un sender que discorre sota la línia telefònica. Es passa pel costat d'una bonica barraca de pedra seca i s'arriba a un camí, aquí cal girar a la dreta fins que, entre olivars i alzinars, s'arriba al dolmen de la Cabana Arqueta, conegut d'antic i de bones dimensions.

Es continua per un sender que surt darrere el dolmen, que baixa una mica i discorre sobre una paret de pedra seca. S'arriba a un camí, amb finques agrícoles i més endavant una base amb ruscos d'abella. Aquí es gira a l'esquerra i al final del camí apareix un sender a l'esquerra, costa de veure, però hi és. Es pren i després de circular-hi una bona estona, cal giarar a l'esquerra i aquest sender arriba a un camí. Aquí es gira a la dreta. És un tram molt perdedor on l'ús del GPS esdevé indispensable. Al camí, de seguida a la dreta hi ha un rètol amb un dolmen pictografiat, cal fer un anar i tornar per visitar el dolmen del Prat Tancat.

De retorn al camí, es continua recte i ara uns bonics i simpàtics dolmens blaus fets de pedra ens indiquen el camí. Seguint-los s'arriba al dolmen de Tires Llargues, que li falta la coberta. D'aquí es continua fins al dolmen de la Gutina, un dels més característics de la zona i més ben conservats. D'aquest dolmen es baixa fins a un camí, que es pren a l'esquerra i es passa pel costat dels estanys de la Gutina, que si tenen aigua són un bonic espectacle natural. Pel mateix camí, i després de fer un pujantó, s'arriba al menhir de la Murtra.

Del menhir es continua recte per un sender que de seguida desemboca en una pista, aquí cal girar a l'esquerra i seguir-la fins que a la dreta aparegui una portella en la tanca amb un rètol d'avís (foto 3). Si no es deixa el sender no hi ha problema. S'entra i es va seguint el sender que no està del tot ben conservat, després de pujar una micona, s'arriba a una mena d'altiplà des d'on es divisen diverses cabanes de pedra seca. Més endavant, es troba una bonica formació geològica anomenada Roca Tova i que és buida per dins. Aquí, si es vol, es pot fer un anar i tornar fins al dolmen de Fontanilles.

De nou a la Roca Tova, es continua pel sender, que a vegades té marques grogues, fins que acaba desembocant en un altre de més net i ample. Se segueix i caldrà girar a la dreta per pujar i visitar el dolmen del Salt d'en Peió, que està soterrat. Des d'aquest dolmen, en poca estona, s'arriba a una pista que cal prendre a l'esquerra. Val a dir, que tot aquest tram és difícil orientar-s'hi i que l'ús del GPS és indispensable.

Un cop a la pista, es va pujant pels vessants del Castellà, una muntanya característica de la zona. Es deixen dos camins a l'esquerra i es passa pel costat del menhir del Castellà o de les Roques Blanques.

A partir d'aquest punt, ja és tot baixada fins a Espolla i per una pista, que primer és molt trencada, però que a partir de la font de la Viuda, d'aigua ferruginosa, es torna més amable. Es passa pel costat d'unes granges i el camí ja és asfaltat. Des d'aquí, arribar fins al poble i travessar-lo és senzill.

Tot i que no és una ruta que requereixi molta forma física ni tècnica, sí que és una mica llarga. Si, a més, s'hi suma el fet que a gran part de la ruta sigui necessari l'ús del GPS per la complexitat de camins i corriols, em fa qualificar-la com a moderada. Amb tot, el ric patrimoni megalític i natural bé val una sortida com aquesta.