Fecha de subida 23 de mayo de 2017

Fecha de realización mayo 2017

3,0
5,9

cerca de Serra, Valencia (España)

Ruta circular que partint de l’Ajuntament de Serra, travessa el casc urbà seguint el recorregut del GR-10 i abandona la població pel carrer de La Pobleta, fins agafar la pista forestal de la Gorrisa. Des d’allí, seguint el traçat del GR-10 fins el Collao de la Pobleta, des d'on agafa la pujada cap al mirador de Rebalsadors. Continua per la pista forestal cap al Ventisquer, antic pou de neu. Desfà el camí per continuar cap al punt geodèsic, iniciant el descens fins retrobar el GR-10 que segueix fins la font del Marianet. Per últim, al eixir a la carretera CV 310, es desvia a la dreta cap a l’àrea recreativa d’Aliguetes i torna a l’Ajuntament per la senda del Puntal de les Forques. La dificultat de lar uta està en el fort desnivell que hi existeix.
A la web https://www.serratotnatura.com/ es pot descarregar pdf amb la ruta.

Llegada por Plaza de la Primitiva
Campamento Aliguetes
Antigua balsa
  • Foto de Pujada a Aliguetes
Pocs metres després d'agarrar la carretera, uns escalons a la dreta indica el sentit de la nostra marxa per accedir cap a Aliguetes. La nostra ruta continua per ací, el GR-10 avança uns metres pe l'asfalt i tot seguit es fica per pista forestal cap a la font de l'Ombria.
  • Foto de Trobada amb la CV-310
Eixint del Marianet, en trobem la carretera CV-310. Per un tram de carretera asfaltada continua el GR-10.
  • Foto de Clotxa del Marianet
Baix la font del Marianet, el barranc forma xicotetes cascades i clotxes d'aigua cristalina que inviten fins i tot a donar-se un xicotet bany.
  • Foto de Font del Marianet
És una font dins d’un marc incomparable, amb gran interés paisatgístic. Ubicada molt a prop de la font de Sant Antoni, darrere mateix de la pronunciada curva que fa la CV-310. Les aigües de la font baixen formant xicotetes cascades, pel barranc que du el seu nom. Baix de la font es formen grans clots i bassals per on discorre l’aigua, la remor de la qual es sent des de molt abans d’arribar.
  • Foto de Arribant a Marianet
A esta altura del sender, ja s'escolta el so cantaire de la font i el barranc del Marianet.
  • Foto de Bústia de Desitjos
Continuant el sender GR-10, descobrim esta bústia. Al seu interior hi podem deixar missatges.
  • Foto de Desviament a barranc Marianet
Abandonem la pista forestal i ens adentrem de nou en un sender per baixar i travessar el barranc del Marianet. Comencem la baixada per un espai de gran bellesa seguint el GR-10.
  • Foto de Trobada amb pista forestal del Llentiscle
Baixant pel GR-10 ens trobem amb la pista forestal del Llentiscle, on contiunarem uns metres per la dreta fins retrobar-nos amb el sender que baixa cap al barranc del Marianet.
  • Foto de Desviament esquerra baixant de Geodèsic
Baixant el sender del vèrtex Geodèsic, trobarem una intersecció de dos sendes. Agarrarem la senda de l'esquerra, per retrobar-nos més avant amb el GR-10
  • Foto de Desviament carrer de la Creu
Desviament des de plaça Constitució cap a carrer de la Creu, travessant el casc urbà
  • Foto de Desviament carrer Sant Joaquim
Des del carrer Sant Joaquim, arribarem a la plaça de la Font.
  • Foto de Desviament cap a carrer Pobleta
Des de la plaça de La Font accedim al carrer de La Pobleta.
  • Foto de Carrer Pobleta
Abandonem el casc urbà i continuem pel carrer de la Pobleta
  • Foto de Desviament carrer de La Pobleta
Continuant pel carrer de La Pobleta, arribarem a un punt on marca el desviament de la ruta Rebalsadors cap a la dreta.
  • Foto de Enllaç amb pista forestal Gorrisa
Abandonem la carretera d'asfalt, al final del carrer de La Pobleta, per endirsar-nos seguint el GR-10, per la pista forestal de La Gorrisa.
  • Foto de Encreuament amb barranc de Deula
A l'altura del barranc de Deula, s'adentrarem pel llit del barranc cap a la dreta seguint les pejtajdes del GR-!0.
  • Foto de Continuem per GR-10
Continuarem el GR-10 fins trobar-nos amb el coll de La Pobleta, des d'on ja ens desviarem a la dreta.
  • Foto de Trobada pista forestal les Coves
Arribem en este punt, a la pista forestal de les Coves. Compartirem durant uns metres el recorregut de la ruta senderista 2, Gorrisa. Uns metres més avant, agarrarem la primera desvició a la dreta, seguint el GR-10
  • Foto de Desviament a Rebalsadors, seguint GR-10
Abandonem la pista forestal per continuar pel GR-10, sender cap a Rebalsadors.
  • Foto de Panoràmica Camp de Turia
El Camp de Túria, s'albira ja des del coll de la Pobleta. En primer terme, la cartoixa de Portaceli. Un poc més amunt, des de mirador de Rebalsadors, les vistes són ja més majestuoses.
  • Foto de Coll Pobleta, desviament a Rebalsadors
Des d'ací, coll de la Pobleta abandonarem el GR-10 per continuar l'ascens cap al cim de Rebalsadors per la senda que naix a la nostra dreta, com indica la fotografia. El coll de la Pobleta ja ens ofereix uns vistes magnífiques per la part de darrere de la Cartoixa de Portaceli i també, de la masia de La Pobleta. La cartoixa dePortaceli va ser el primer monestir de l’ordre religiosa de la Cartoixa fundat en terres valencianes en 1272. Portaceli es va alçar sobre les restes d’un xicotet poblat andalusí a la vall de Lullén que havia adquirit Andreu d’Albalat, confessor de Jaume I i fundador del monestir.Aquest paratge de Serra era el lloc idoni per al retir espiritual i el silenci propi de la vida de l’ordre. Construït originàriament en estil gòtic, al llarg de la seua història es va reformar en funció dels estils arquitectònics de cada època: renaixemnt, manierisme, barroc i neoclàssic. Adosat a la Cartoixa hi perdura un aqüeducte gòtic del segle XV. La masia de La Pobleta, va construir-se sobre l’antic poblat andalusí de Lullén, a dos quilòmetres de la Cartoixa. Va pertànyer a la Cartoixa fins a la desamortització de Mendizábal de 1835. L’actual edifici, de finals del segle XVIII, està edificat sobre una planta de 744 metres, consta de tres pisos i soterrani, i està voltada d’un magnífic jardí i albereda. Actualment és una propietat privada. La Pobleta va ser residència de Manuel Azaña, president de la II República Espanyola, quan el govern republicà va haver d’abandonar Madrid i es va establir a València.
  • Foto de Mirador de Mireia
El mirador de Mireia o Rebalsadors és el més alt de la localitat. A 760 metres sobre el nivell del mar i a l’esquerra del cim que dona nom a la muntanya més alta de Serra, Rebalsadors (801 m), punt geodèsic de primer ordre. Està inclòs dins de la ruta senderista número 3, Rebalsadors. Està format per tres balcons i té dos xicotets refugis oberts. Les vistes des d’aquest mirador són majestuoses i permeten observar com el desnivell de la serra guia, a poc a poc, la Calderona fins a fondre’s en la mar Mediterrània. Cap al sud est, les comarques de l’Horta amb les seues poblacions i el cap i casal. La silueta perfecta del golf de València, el llac de l’albufuera, Cullera i al fons el cap de Sant Antoni. Girant la vista cap a la dreta, l’imponent Montgó i la Serra de Bèrnia, els cims del Ponoig i Mondúver, el Puigcampana, el cim d’Aitana. La Serra del Benicadell, la Serra Mariola, amb el Montcabrer i el Menejador. Cap al sud oest, el massís del Caroig, la Serra Perenxisa i el camp de Túria, amb les Rodanes i Porxinos. Cap al nord oest, les muntanyes de la Serrania, el cim del Gorgo a la Calderona, i les muntanyes de Javalambre, els cims de les quals apareixen coronats amb neu a l’hivern, i les muntanyes de El Toro. Als peus de Rebalsadors, el casc urbà de Serra, el pla del Lluc i la vall de Lullén, amb la Cartoixa de Portaceli i el seu imponent aqüeducte gòtic (enllaç a Cartoixa de Portaceli) i La Pobleta. Portaceli, va ser el primer monestir valencià de l’ordre cartoixana fuandat en 1272 per frai Andrés d’Albalat, confessor de Jaume I. En ella, Bonifaci Ferrer, germà de Sant Vicent, va traduir la primera bíblia al valencià. La Pobleta, que originàriament pertanyia a la Cartoixa, va ser residència del president de la II República, Manuel Azaña, quan en 1937 el govern republicà es va traslladar a València. “En este campo, silencio absoluto, sol mediterráneo, olor a flores. Parece que no ocurre nada en el mundo”. Així describia Manuel Azaña, president de la República, al seu Cuaderno de La Pobleta, l’ambient que es respirava a la Serra Calderona.
  • Foto de Cap al Ventisquer
  • Foto de Desviament a Ventisquer de Rebalsadors
Continuarem per la pista forestal de l'esquerra per accedir al Ventisquer.
  • Foto de Ventisquer de Rebalsadors
El Ventisquer del Rebalsadors es localitza a 785 m d’altitud, en la capçalera del barranc de la Nevera que drena la vessant Nord del cim Oest de la muntanya dels Rebalsadors. És de planta circular i té una capacitat aproximada de 1.100 m3. És una construcció de 1706. El ventisquer es caracteriza per la absència de pou i la escassa profunditat que varia entre els 1,50 metres al Sud i els 3,50 del Nord. De 20 metres de diàmetre, el dipòsit no tenia coberta d’obra i es confeccionava anualment amb rames, lones, terra i pedres per protegir la neu de l’exterior. Aquest ventisquer emplaçat estratègicament va poder tenir una relació molt directa amb la Cartoixa de Portaceli i proporcionar gel a les comarques properes i fins i tot a la ciutat de València. Seria utilitzat, segurament, fins a principis del s. XIX, quan es van exclaustrar els cartoixans dels monestirs. Està declarat Bé de Rellevància Local.
  • Foto de Desviament a punt Geodèsic i Ventisquer
En este punt, la ruta marca el camí d'anada per a arribar al Ventisquer de Rebalsadors. Uns 500 d'anada i 500 de tornada fins a este punt, on ja indica la direcció al vèrtex geodèsic.
  • Foto de Punt geodèsic Rebalsados
És el punt més alt de la ruta i del terme municipal de Serra, 801 metres. Bones vistes cap a tots els punts cardinals.
  • Foto de Serra Espadà
Camí del vèrtex geodèsic les vistes sobre la Serra d'Espadà són imponents. Al fons, el gegant de pedra, el cim de Penyagolosa.
  • Foto de Pujada carrer Collaet
Carrer Les Eres
  • Foto de Desvio hacia la Iglesia
Desvio hacia la Iglesia
  • Foto de Senda Puntal Les Forques a Serra
Des d'ací agarrem la senda traidicional del Puntal de les Forques per a accedir al casc urbà.