Tiempo en movimiento  4 horas 21 minutos

Fecha de realización junio 2019

4,0
7,9

cerca de Sant Martí Sacalm, Catalunya (España)

◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎
SANT MARTÍ SACALM - EL FAR - SANT MARTÍ SACALM
PASSEJADA GEOLÒGICA pel fons d'un mar tropical
Sant Martí Sacalm (Susqueda, La Selva, Girona) - Dissabte, 8 juny 2019

Passejada per les cingleres del nord d'Osona per veure els relleus esglaonats que formen la Serralada transversal, des del Far a Girona. Els penya-segats calcaris, tan característics d'aquesta zona es van dipositar en un mar tropical ara fa uns 50 milions d'anys. En alguns indrets d'aquestes cingleres hi trobarem milions de fòssils que formen gairebé tota la roca. Els nummulits han captivat la nostra atenció.

▶️ Pots llegir una descripció més detallada d'aquesta sortida geològica al blog esporqueret.

DADES ------------------------------ DATOS ------------------------------ DATA

▶️ Aproximació: Vinguis d'on vinguis has d'arribar a la vila d'Amer (municipi de la comarca de la Selva, Girona) per la C-63. Si vens del nord (Olot), just abans d'entrar a la vila veuràs l'indicador de direcció a Sant Martí Sacalm. Hauràs de girar a mà dreta per l'Avinguda del Far. Si vens del sud per la C-63, hauràs de passar tota la vila i, a la sortida, veuràs el senyal indicador de direcció a Sant Martí Sacalm. Hauràs de girar a mà esquerra per l'Avinguda del Far. Després d'uns 7 km de pista asfaltada i revolts arribaràs indefectiblement al Local Social de Sant Martí Sacalm. És el punt de sortida i arribada de la ruta. Hi ha lloc per aparcar.
▶️ Punt de sortida / arribada (com arribar-hi): Local Social de Sant Martí Sacalm
▶️ Avituallament: Hi ha tres possibilitats d'avituallament.
◼︎ Amer: Snack Bar Torrent. Dins la vila, a peu de la C-63. De pas, si es ve del sud.
◼︎ Local Social de Susqueda (Sant Martí Sacalm). Només obert els dissabtes i diumenges de 9.00 a 16.00 h. Esmorzar i entrepans. Llar de foc per fer torrades.
◼︎ Restaurant Santuari del Far: Bar, cafeteria, restaurant i hostatgeria. Cuina catalana.
▶️ Llocs d'interès:
◼︎ Amer. "El seu aspecte és plenament medieval, començant per la Plaça de la Vila, quadrada i tota porxada. Aquesta plaça és escenari de l’única sardana ballada en espiral de tots els Països Catalans".
◼︎ Sant Martí Sacalm. Església romànica de Sant Martí.
◼︎ Santuari de la Mare de Déu del Far. Lloc certament emblemàtic.
◼︎ Castell de Fornils. Va viure temps millors; ara en ruïnes.

TRAM A TRAM --------- TRAMO A TRAMO --------- STRETCH BY STRETCH
El recorregut no ofereix cap dificultat tècnica.
Si es fa la ruta en sentit horari, el desnivell positiu és perfectament assumible sense entrebancs ni dificultat. L'ascensió és una passejada; llarga, però passejada. La baixada, des del Far, només ofereix un tram curt de baixada pronunciada (bastons molt recomanables per aquest curt tram).

▶️ TRAM 1: Sant Martí Sacalm - Pla de l'Om
Sortim del Local Social (aparcament) en direcció nord i travessem una barrera. Davant nostre es veu la proa del grandiós vaixell del Far. Continuem recte, pels prats, fins a arribar a una pista forestal i trobem una intersecció de pistes. Veurem l'indicador del Castell de Fornils. Continuarem a mà esquerra per la pista en direcció al castell. No arribarem al castell; per tant, un parell de km després, caldrà seguir la pista a mà dreta en direcció a la Triola-Fornils. Passades les cases de Triola-Fornils hi ha una bona vista panoràmica de les ruïnes del Castell de Fornils (a mà esquerra, a sota). Més endavant trobarem un senyal indicador; continuarem, pel prat, en direcció al Far. Iniciarem un lleuger ascens per corriol ben fressat i arribarem a l'altura de la Cova del Goleró (opcional; baixada molt pronunciada a la cova). Continuarem l'ascensió fins a arribar al Pla de l'Om; prats de conreu d'herba pel bestiar del mas de l'Om. Aquí cal una aturada sota del primer roure d'ombra generosa en un dia solei.

▶️ TRAM 2: Pla de l'Om - Santuari del Far
Recuperats, ara seguirem pel prat en direcció est (Far). Trobarem diverses tanques de bestiar; haurem de negociar la sortida pels passos habilitats. En arribar a la zona boscosa de roures, algun faig i boixos anirem a buscar la cinglera girant el nostre pas a mà dreta. A partir d'aquest moment no ens apartarem de la vorera de la cinglera. És un tram per admirar els milions de nummulits als nostres peus i les panoràmiques de cingleres i graus de la contrada a mà dreta. Arribarem, prop ja del Far, a una miranda amb vistes espaterrants. I al Far en un tres i no res. El bar és un lloc apropiat per fer una bona hidratació. La miranda del Far ofereix aquelles panoràmiques que segur van inspirar Jacint Verdaguer: ... Hermosa vall, bressol de ma infantesa ... Dolça Catalunya ... Sempre he pensat que va ser en aquest indret!

▶️ TRAM 3: Santuari del Far - Sant Martí Sacalm
Des del Santuari del Far, ara seguirem carretera avall; un km, més o menys. Estarem atents al trencall a mà dreta (amb un senyal blanc/groc de petit recorregut sobre una pedra). Ens endinsarem entre el boscatge i aviat enfilarem una curta, però molt pronunciada, baixada per corriol. Superat aquest curt tram, el corriol continua en direcció est sota bosc joliu; ara en pendent suau i més assequible. La baixada es fa amb facilitat i ràpidament. Aviat arribarem a la pista forestal que, a mà dreta, ens portarà a la zona d'aparcament de Sant Martí Sacalm.