Dificultad técnica   Moderado

Fecha de realización noviembre 2011

3,1
6,2

cerca de Riells del Fai, Catalunya (España)

Riells del Fai.
Deixem el cotxe davant el restaurant Can Oliveras, travessem la carretera i enfilem el camí de sant Miquel del Fai que tenim davant nostre. La pista es prou ampla i de bon caminar. Cap a ponent podem contemplar els cingles de la Pineda, afloraments vermellosos amb unes formes molt característiques: ‘Roca Alta o Cara de l’Indi, Roca Belloter, Roca de Migdia, Roca Pregona, Roca Rodona, etc. Deixem enrere masies com la Pineda, la Madella, el Molí i Torres de la Madella. Agafem un sender a mà dreta que va guanyant alçada. Després d’un tram empedrat, agafem un corriol a mà dreta, passem per la Roca Vermella, diferents miradors naturals, i bones vistes a la vall i a les cingleres. Al capdamunt, trobem l’Ullar, una masia deshabitada, seguim i trobem l’Onyó, la masia està abandonada i en una ruïna més o menys preocupant, aquest és segurament, un dels masos més antics del Cingle del Bertí. Sembla però, que han habilitat un corral per fer-hi estada. La casa està situada enmig d’una explanada amb excel•lents vistes sobre les muntanyes de les rodalies. Seguim direcció sud-oest i baixem pels Cingles d’Onyó, la vista sobre l’espai natural de sant Miquel del Fai és espectacular , cascades i salts d’aigua del Tenes, Rossinyol i la Roca Gironella, els cingles i baumes típiques produïdes pel pas del riu.
Excursió recomanada després d’un període de les pluges abundants.
  • Foto de Cruïlla GR5
  • Foto de L'Ullar
L'Ullar és una gran masia deshabitada situada a la part superior dels Cingles de Bertí, prop del penya-segat format per les Costes d'en Batlles i, per tant, amb bona vista vers la vall de Riells del Fai. Molt a prop d'ella hi transcorre el GR-5, De tres cossos i amb teulada de dues vessant perpendicular a la façana, té planta baixa, primer pis i golfes, va ser edificada o reformada durant el segle XVI, concretament l'any 1580 per Salvador Ullar, com resa la inscripció que hi ha a la clau de la porta de la masia. Se'n conserva l'edifici principal, bona part de les finestres de la casa es troben tapiades, i la majoria de les dependències exteriors de la masia estan enrunades. La punta de la cinglera on es troba rep el nom de la Punta del Cèntim. Les parets que tanquen Vallderròs ens priven de gaudir d'una millor vista del Vallès, en canvi podem entretenir-nos agradablement de la majestuositat d'aquestes parets, dominades pel Turó de les Onze Hores.
  • Foto de L'Onyó
L’Onyó, era una masia rural de Bertí, en el terme de sant Quirze. Tot i el seu aspecte actual, amb bona part de les instal•lacions abandonades i en una ruïna més o menys preocupant, aquest és, segurament, un dels masos més antics dels Cingles del Bertí. La casa està situada enmig d’una explanada amb excel•lents vistes sobre les muntanyes de les rodalies: el Farell, sant Llorenç del Munt, els Cingles de Gallifa, i el Puig d’Olena.
  • Foto de Monestir de Sant Miquel del Fai
Pont de Pedra sobre el Rossinyol. Aquest pont medieval salva el riu tot just a l’entrada del Monestir de sant Miquel del Fai. El seu únic arc es recolza sobre la roca d’ambdues ribes i disposa d’un petit mur. El Pas de la Foradada. Es tracta d’un pas natural entre les formacions rocoses que coronen la cinglera. Es va ampliar l’any 1592 i després al 1790. Antigament l’accés es feia per un difícil pas amb graons conegut des de l’any 1303, com les Escales de sant Miquel. El salt del Tenes. És un salt d’aigua del terme municipal de Bigues i Riells. Tanmateix, en el punt superior del salt hi ha el lloc de trobada dels termes municipals de Bigues i Riells, Sant Feliu de Codines i Sant Quirze Safaja. El forma el curs del Tenes en el moment que l’aigua salta el cingle del Fitó, que és la continuïtat cap a ponent dels Cingles del Bertí. Salt del Rossinyol. És un salt d’aigua que forma el torrent del Rossinyol en el moment que salta els Cingles del Bertí en el lloc on es troba el Monestir de Sant Miquel. És juntament amb el salt del Tenes i el salt del torrent del Gat, una de les espectaculars cascades que hi ha a la vall quan les pluges han estat abundants. Sant Miquel del Fai. És un Monestir erigit en el segle XV a partir d’una església anterior. Representa un bell exemple del gòtic a Catalunya. El Priorat de Sant Miquel del Fai va ser un lloc de culte habitat per una comunitat de monjos benedictins des del segle X fins el segle XVI. Destaca el conjunt arquitectònic de la Casa Prioral. Deixem el recinte de Sant Miquel del Fai, veiem un cartell informatiu del paratge del Fai i un mur de pedra que fa de balconada sobre aquest racó. Des d’aquí podem admirar el Monestir i els salts del Tenes i Rossinyol. la baixada està formada per unes escales adaptades al camí que passa davant d’un Roure Monumental Centenari.