Descarga

5 de septiembre de 2020

Fecha de realización

septiembre 2020

Sé el primero en aplaudir
1 comentario

Comparte

cerca de Zorita del Maestrazgo, Valencia (España)

En el nostre recorregut pel Maestrat no podíem deixar d’anar a visitar l’emblemàtic santuari rupestre de la Verge de la Balma a Sorita, centre de peregrinacions del Maestrat i el Baix Aragó. El Santuari situat en un entorn privilegiat, està format per un conjunt d'edificis amb església i hostatgeria, excavats als peus de la pared de la Tossa, al costat d'un dels meandres del riu Bergantes. Abans d’arribar al santuari trobem la creu coberta, una creu de pedra sota una glorieta amb quatre columnes i una cúpula amb petxines, on es poden veure uns frescos amb al·legories de les virtuts, de Juan Francisco Cruella, el mateix pintor que va decorar les esglésies de molts dels pobles dels voltants.
La llegenda explica que un pastor va trobar una talla d'una Mare de Déu a una cova, la Verge li va demanar al pastor que la va trobar, comuniqués als habitants de Sorita del Maestrat que seria la protectora de la regió i que volia que se li construís un temple allà mateix. Per donar veracitat, va guarir el seu braç que tenia el braç paralitzat. El Conjunt Monumental està declarat Bé d’Interés Cultural i Monument Històric Artístic, va ser un lloc de pelegrinatge durant segles, un dels llocs més enigmàtics i interessants de Castelló, patrimoni natural i històric.
Un cop hem vist el conjunt monumental anem a buscar el camí de Roca Tallà, seguint la ruta PR CV 246. Passada la Venta de Ciprià, ara en ruïnes, agafem el desviament a la dreta que porta a “los buenos mozos” es tracta d'un racó on hi ha tres pins de considerables dimensions, anem ascendint cap a les Atalaies, primer per pista que es converteix en corriol que puja en fort desnivell fent llaçades pel mig del bosc de pins, alzines, algunes savines i ginebres. Anem seguint les escasses fites, fins arribar de nou a la pista som al punt més alt de la sortida d’avui, el coll de la Serra dels Mollons, anomenada així per les diverses senyals per a la seva delimitació, ja que està al límit entre les províncies de Castelló i Aragó.
Baixem cap al barranc de les Coves Llongues, zona de microrreserva vegetal, en una estreta corba de barranc, hi ha l’abric de les Coves Llongues on s’han trobat restes del paleolític i alguna pintura rupestre d’estil llevantí. Tornem a arribar a la Venta del Ciprià i retornem a l’ermita de la Balma pel mateix camí d’anada.