Fecha de subida 11 de diciembre de 2017

0,7
1,4

cerca de Sagunto, Valencia (España)

El SL-CV 42 comença junt amb el Teatre Romà (Monument Nacional des de 1931). Per la esquerra arribam a la carretera d'accés al Castell . Va feia el O per un ample camí al peu de les muralles en lleuger ascens, per a creuar un llenç que baixa perpendicular a elles, on es troba un xicotet portal (499 m) . A l'altra part, avança una senda que ascendix lleugerament en la mateixa direcció sobre l'ermita del Calvari, fins a eixir a un espai obert i pla en l'extrem de Ponent del Castell, sobre el qual s'alça l'últim baluard (694 m). Des d'ací es pot aconseguir, desviant-se del SL, la gran plataforma panoràmica que culmina el farcit de l'enorme pedrera al S del Tossal. Pel SL i passant i ja als vessants de solana, es baixa del pla feia el s'a una xicoteta plataforma als seus peus on va haver-hi algun aprofitament agrícola, trobant una altra senda provinent del O. Llaneando entre alguna garrofera i les cada vegada més presents figueres de pala, creuem un espai al peu de les muralles del Castell on es reunixen en un curt tram alguns elements d'interés, senyalitzats per este SL: restes d'hàbitat iber, muralla també ibera i un aljub.

A partir d'este (1.029 m) , una potent muralla al S impedix el pas horitzontal, per la qual cosa es descendix bruscament (es tracta del tram més "penoso" de trànsit de l'itinerari) per a anar seguint uns relleus escalonats en descens, sempre en direcció dominant al E i ja a distància dels trams de muralla, pels que aconseguim una cornisa horitzontal. Als nostres peus i durant un tram tindrem unes pobres construccions sobre uns espais degradats.

Un xicotet descens més ens posa sobre un vial recentment obert per a la instal·lació de la il·luminació del Castell, girem a l'esquerra abans d'arribar a una replaça oberta, posteriorment per escales pugem a una casa en ruïnes per a vorejar-la i accedir a una roca amb agafadors de cadena. Una vegada superada la mateixa la senda ens conduïx a un portal, al passar-ho arribem seguint la muralla del castell a un mirador. Retornant caminant trobem i baixem per uns escalons, arribant al cementeri jueu, para a continuació per escalons baixar a la carretera d'accés al Castell, a l'extrem E del Teatre. En uns metres ens trobem novament en el panell d'on partim (2.750 m).