• Foto de St Privat, Salt Sallent, Sta Magdalena i Olletes

Fecha de realización septiembre 2012

3,7
7,3

cerca de Sant Privat d'en Bas, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Garrotxa) Excursió setembre 2012 a la Vall d’en Bas. Avui he anat des de Sant Privat d’en Bas (542m) fins al Salt de Sallent i després cap a Santa Magdalena i la Mare de Déu de les Olletes. Un total de 16 quilòmetres, amb uns desnivells de + 882 i – 882 metres. Ha suposat unes 5 hores llargues.

NOTA A LA DIFICULTAT: Són tres trams: 1) Pujada al Salt de Sallent per les Escaletes molt dret i si està moll rellisca i per tant no recomanable per fer-ho de baixada. 2) Fins a ta Magdalena: planer però cal posar atenció al mapa i al gps i a l’orientació i intuïció. 3) Baixada per les Olletes: també dreta. Conclusió: moderat. Si tens problemes amb els genolls, busca una altra excursió.

NOTA AL TRACK: La densitat de bosc fa que la recepció no sigui prou precisa, especialment a la baixada, però no té problema: cal seguir el camí, que és evident, així com els senyals grocs.

Abans de començar passo sota l’arc d’accés a la plaça Major de Sant Privat d’en Bas. Es tracta d’un grup reduït però magnífic amb l’església i el conjunt de cases que envolten la plaça. L’antic municipi comprenia la vila del Mallol, Puigpardines, Cirera i Pocafarina, així com la masia i el bosc de Verntallat (la masia ja l’he vist en sortir de Les Preses i en parlaré al final).
L’indret esta documentat des de l’any 904, per un document del rei carolingi Carles el Simple que cedia aquestes terres a Teodosi,vassall seu. En aquest antic document, la vila era coneguda com Vila Vella. Uns anys després apareix en l’escena Bernat Tallaferro que, el 1017, cedeix l’església de Sant Privat a la col•legiata de Besalú. Els anys passen i ens assabentem que hi ha un vescomte intrús, precisament el d’en Bas, que a través del seu fill (Pere de Cervera) torna a cedir l’església, aquest cop al priorat de Puigpardines.

Finalment, començo la caminada a l’aparcament al davant del poble, on una pista asfaltada i tranquil•la duu fins a l’àrea de picnic d’Els Pins. Aquest tram, fins a Els Pins, es fa tant d’anada com de tornada. Hi ha també la possibilitat d’arribar en cotxe fins a l’àrea de picnic i començar a caminar allà mateix.

He anat pujant per la pista en aquest dia boirós que durarà fins al final. Cal seguir tota l’estona la pista que va per la riba esquerra del riu Gurn. Al final s’acaba la pista asfaltada. A l’esquerra un camí porta fins a Can Turó. A la dreta es veu l’esplanada i els bancs i taules de l’àrea de picnic. Aquí, de cara, la pista segueix de terra.

Uns metres més endavant hi ha la cruïlla que permet dues alternatives. A l’esquerra es puja al Salt de Sallent pel camí dels Matxos i de cara es continua per anar a buscar el Camí de les Escales. El primer, com es pot endevinar, és més suau i fa més llaçades. El segon, que és el que jo faig, anirà més dret, molt més dret i vertical.

El sender, pedregós i dret, que justifica el nom de camí de Les Escales, es va enlairant i la suor es va notant... ...

Si voleu llegir el text sencer podeu anar al blog vinculat.