Tiempo en movimiento  4 horas 47 minutos

Fecha de realización junio 2020

4,5
9,0

cerca de Todolella, Valencia (España)

Todolella: PR-CV 228 i PR-CV 244 - Els Castellans 1025 m. Canto Perdiguer 1138 m.

La ruta de hui per Todolella ens pujarà al Vèrtex Geodèsic Els Castellans, amb 1025 m d'altitud, situat i també pujarem a la Mola de Todolella on està el vèrtex geodèsic del Canto Perdiguer, de 1138 m.
La ruta uneix dues senderes que comencen en la Població de Todolella. Anirem primer pel PR-CV 244, baixant primer al Safareig, que ens portarà en ascens fins al Vèrtex dels Castellans. Seguirem per una sendera que era l'antic camí d'Olocau i en l'Ombria de Plans l'abandonarem per la dreta per a baixar al Barranc de Forné.
Seguirem el barranc que ens portarà fins dalt de la Mola de Todolella i visitarem el vèrtex geodèsic del Canto Perdiguer (1138 m). Seguirem per la Mola, ara ja circulant pel PR-CV 228 que, per la colada del Mas de Sebastiana i per la corda de la muntanya ens retornarà a Todolella.
La ruta la iniciem del nucli urbà de la Todolella, en la seua eixida per la carretera CV 221 direcció a Olocau del Rei. Als afores en la zona de contenidors de reciclatge, ens trobem amb un camí que baixa al barranc.
Passem per davant del llavador públic del municipi. Seguim per les restes d'un camí empedrat fins a arribar a la carretera que condueix a Olocau. La creuem i seguim per una pista i pocs metres després agafem un camí que es converteix en senda paral·lela a un tancat amb cable elèctric.
Creuem una portera per al bestiar. La sendera contínua pujant fins que arribem al Collet dels Castellans, on pugem al seu cim marcat pel vèrtex geodèsic a 1025 m., des d'on baixarem fins a arribar a la carretera CV-122. Passem per davant del Peiró de Santa Bàrbera i més endavant de Sant Pere.
Creuem la pista del Mes de la Mola i ens endinsem per una pista que va recorrent el Barranc de Forné, que remuntarem fins a arribar la seua final en el límit amb Aragó als peus de la Mola de Todolella, on trobarem el parc eòlic que ens pujarà al vèrtex geodèsic Canto de Perdiguer 1138 m. el punt més alt de la ruta i del municipi de Todolella.
Descendim pel camí de les Refoies marcat com el PR-CV 228, que és al seu torn un extens parc eòlic en el límit provincial de Castelló amb Terol, pel qual seguirem una mica més de 2 km, quan comencem a descendir cap al Mas de Vinyals.
Baixem fins a un serral on girem a la dreta, passant per una tanca, prenem el camí per a baixar al Mes de Vinyals i prendre l'antic camí paral·lel a la pista. Ix a la pista i a pocs metres torna a entrar en la pista, fins que la tornem a abandonar per a anar per l'assagador del Mas de Sebastiana que per senda ens portarà a Roca Alta, seguim crestejant fins a arribar a veure la població de Todolella, on baixarem fins a entrar en la població de Todolella, pel jardí botànic on hi ha una font, visitant el seu castell i església abans de finalitzar la ruta en la carretera.
El nucli urbà de traçat medieval complet, sense muralles però molt ben delimitat de forma ordenada s'organitzen els carrers d'aquest poble en el vessant de la muntanya, a resguard del castell en la seua part alta i en la seua falda el curs del riu Cantavieja.
El Castell de la Todolella, es un monument que s'albira des de tots els accessos al municipi, però des de lluny, ja que la seua situació l'amaga a mesura que ens anem acostant al municipi, una vegada dins del municipi l'amaguen els mateixos carrers fins que arribes a la seua base. És la imatge més coneguda del municipi. Encara que és de propietat pública (Generalitat Valenciana) el seu antic propietari té l'usdefruit per a tota la vida i continua sent la seua residència habitual. Per això no és possible visitar el seu interior, un passeig pels voltants val la pena.
Edifici de l'antic Ajuntament, presenta un arc rebaixat que conforma l'entrada al porxo de la plaça major, sobre aquest arc s'alça l'antic ajuntament.
L'església parroquial en honor a Sant Bartomeu, temple de creu grega amb cúpula central, accés lateral, i campanar situat als peus de la nau central amb espadanya de coberta semicircular, una raresa arquitectònica, per la seua situació als peus del castell conforma juntament amb aquest el conjunt monumental que corona la població.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració de la seua utilitat en wikiloc.

==========================================================================

La ruta de hoy por Todolella nos va a subir al Vértice Geodésico Els Castellans, con 1025 m de altitud, situado y también subiremos a la Mola de Todolella donde está el vértice geodésico del Canto Perdiguer, de 1138 m.
La ruta une dos senderos que comienzan en la Población de Todolella. Iremos primero por el PR-CV 244, bajando primero al Lavadero, que nos llevará en ascenso hasta el Vértice de Els Castellans. Seguiremos por un sendero que era el antiguo camino de Olocau y en la Umbría de Planes lo abandonaremos por la derecha para bajar al Barranc de Forné.
Seguiremos el barranco que nos llevará hasta arriba de la Mola de Todolella y visitaremos el vértice geodésico del Canto Perdiguer (1138 m). Seguiremos por la Muela, ahora ya circulando por el PR-CV 228 que, por la Colada del Mas de Sebastiana y por la cuerda de la montaña nos devolverá a Todolella.
La ruta la iniciamos del núcleo urbano de la Todolella, en su salida por la carretera CV 221 dirección a Olocau del Rey. A pocos metros de la salida del casco urbano, la zona de contenedores de reciclaje, nos encontramos con un puente, desviándonos a la izquierda. aparece un poste con indicaciones del GR.
Pasamos por delante del lavadero público del municipio. Seguimos por los restos de un camino empedrado hasta llegar a la carretera que conduce hasta Olocau. La cruzamos y seguimos por una pista y pocos metros después cogemos un camino que se convierte en senda paralela a un vallado con cable eléctrico.
Cruzamos una portera para el ganado. El sendero continua subiendo hasta que llegamos al Collado dels Castellans, donde subimos a su cumbre marcada por el vértice geodésico a 1025 m., desde donde bajaremos hasta llegar a la carretera CV-122. Pasamos por delante del Peiro de Santa Barbara y más adelante de San Pedro.
Cruzamos la pista del Mas de la Mola y nos adentramos por una pista que va recorriendo el Barranco de Forné, que remontaremos hasta llegar su final en el límite con Aragón a los pies de la Mola de Todolella, donde encontraremos el parque eólico que nos subirá al vértice geodésico Canto de Perdiguer 1138 m. el punto más alto de la ruta y del municipio de Todolella.
Descendemos por el camino de las Refoyes marcado como el PR-CV 228, que es a su vez un extenso parque eólico en el límite provincial de Castellón con Teruel, por el que seguiremos algo más de 2 km, cuando empezamos a descender hacia el Mas de Viñals.
Bajamos hasta un collado donde giramos a la derecha, pasando por una valla, tomamos el camino para bajar al Mas de Vinyals y tomar el antiguo camino paralelo a la pista. Sale a la pista y a pocos metros vuelve a entrar en la pista, hasta que la volvemos a abandonar para ir por la colada del Mas Sebastiana que por senda nos llevara a Roca Alta, seguimos cresteando hasta llegar a ver la población de Todolella, donde bajaremos hasta entrar en la población de Todolella, por el jardín botánico donde hay una fuente, visitando su castillo e iglesia antes de finalizar la ruta en la carretera.
El casco urbano de trazado medieval completo, sin murallas pero muy bien delimitado de forma ordenada se organizan las calles de este pueblo en la ladera de la montaña, a resguardo del castillo en su parte alta y en su falda el curso del río Cantavieja.
El Castillo de la Todolella, este monumento se divisa desde todos los accesos al municipio, pero desde lejos, ya que su situación lo esconde a medida que nos vamos acercando al municipio, una vez dentro del municipio lo esconden las mismas calles hasta que llegas a su base. Es la imagen más conocida del municipio. Aunque es de propiedad pública (Generalitat Valenciana) su antiguo propietario tiene el usufructo de por vida y continúa siendo su residencia habitual. Por ello no es posible visitar su interior, un paseo por los alrededores merece la pena.
Edificio del antiguo Ayuntamiento, presenta un arco rebajado que conforma la entrada al porche de la plaza mayor, sobre este arco se levanta el antiguo ayuntamiento.
La iglesia parroquial en honor a San Bartolomé, templo de cruz griega con cúpula central, acceso lateral, y campanario situado a los pies de la nave central con espadaña de cubierta semicircular, una rareza arquitectónica, por su situación a los pies del castillo conforma junto con este el conjunto monumental que corona la población.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración de su utilidad en wikiloc.
Edificio de interés

Llavador de la Todolella

Panoràmica de la Todolella

Cim dels Castellans

Panoràmica des del cim

cima

Vèrtex Geodèsic dels Castellans 1025 m.

Peiró de Santa Bàrbara

Ruinas arqueológicas

Caseta de pedra en sec

Vèrtex Geodèsic del Canto del Perdiguer 1138

Vèrtex Geodèsic del Canto del Perdiguer 1138 m.