Fecha de subida 29 de marzo de 2019

Fecha de realización marzo 2019

2,8
5,7

cerca de Toga, Valencia (España)

(VAL) Aquesta és una ruta sencilla, ja que, tot i tindre una pujada inicial, aquesta és prou suau. A més, la resta de la ruta és de baixada i d'anar planejant pel costat del riu amb unes vistes molt agradables del mateix.
La major dificultat que es pot trobar, és el fet de tindre l'inici i el final de la ruta amb abundant aigua provinent del riu, sempre i quan, la ruta es realitza en époques de fortes pluges.

La ruta comença a Toga, per trobar l'inici del sender, hi ha que travessar el poble i anar fins el llavador (que es troba a la zona nord). Una volta al llavador, hi ha que deixar-lo a la nostra dreta i buscar les marques del GR-333. Les marques d'aquest GR sols es seguiran durant dos trams.

Seguint les marques del GR, una primera volta, ens trobarem inmediatament amb una zona del barranc, que en el moment en que vam realitzat la ruta estava plena d'aigua.
El que s'ha de fer en aquest punt, és, girar a la dreta i anar passant per damunt de les pedres, intentant no banyar-se, fins el punt on es pot vore a la nostra esquerra un sender prou marcat i que ens farà passar per damunt del riu Millars per continuar la ruta.

Una volta es passa el riu Millars per damunt de les restes d'un pont, es começa a pujar. Quasi de seguida, ens trobem amb un nou llavador i serà en aquest punt, on deixarem el GR per un costat i seguirem per una pista forestal asfaltada que es troba a l'esquerra i després de pujar les escales del llavador.

Aquesta pista forestal, ens porta fins la carretera CV-198, la qual s'ha de seguir cap a la dreta fins vore unes paletes de tràfic que es troben just abans de la curva. En aquestes paletes i a mà esquerra, es podrà observar el sender que s'ha de seguir.
Aquest sender, s'ha de seguir cap amunt fins trobar-nos amb una pista forestal asfaltada, la qual es seguirà cap a l'esquerra i cap amunt (la primera pista forestal que ens trobem i que no està asfaltada hi ha que travessar-la i seguir pel sender)

La nova pista forestal asfaltada que s'ha de seguir, ens fa pujar i trobar-nos amb un encreuament de pistes forestals. No hi ha que seguir cap d'aquestes, ja que, el que es seguirà és un sender que es troba a mà dreta i que comença a crestejar i descendir.

Després d'estar per aquest sender una bona estona, es torna a entrar al GR-333. Es seguirà el GR cap a l'esquerra fins trobar-nos amb la carretera CV-194, la qual es seguirà cap a l'esquerra i de seguida s'eixirà d'ella per la dreta a un sender marcat amb les paletes del GR i amb la direcció d'Argelita.

Una volta a eixim del GR, ens trobem amb un encreuament de tres pistes. La de l'esquerra ens porta a Argelita, i la que tenim enfront és la que hem de seguir. Seguint aquesta pista, ens trobem de cara amb el riu Vilafermosa.
En aquest punt, es seguirà la pista forestal de terra de la nostra dreta per anar vorejant el riu.

Després d'estar vorejant el riu un bon tram, ens trobem amb una construcció a la dreta del riu que conté una font, i just davant, un pont que s'ha de travessar. Poc després de passar el pont, a la dreta, és pot veure un sender i un nou pont improvisat amb dos troncs tombats. Passarem per aquest pont improvisat, caminarem per una nova pista forestal i agafant tots els desviaments cap a la dreta , arribarem a la carretera CV-194, la qual seguirem cap a l'esquerra fins vore un stop al costat d'una petita cova en la paret.
En aquest punt s'agafarà la pista forestal que es troba a la dreta.

Per seguir aquesta pista, el primer encreuament es seguirà cap a la dreta i, a partir d'ací en tots els nous encreuaments s'anirà sempre recte, fins trobar-nos, després de passar per damunt del riu Millars amb una pista forestal més menuda que ens talla el camí, la qual es seguirà cap a la dreta i recte per passar poc després al barranc pedregós i amb aigua del principi.

-------------------------------------------------

(CAS) Esta es una ruta sencilla, ya que, a pesar de tener una subida inicial, ésta es bastante suave. Además, el resto de la ruta es de bajada y de ir planeando por el lado del río con unas vistas muy agradables del mismo.
La mayor dificultad que se puede encontrar, es el hecho de tener el inicio y el final de la ruta con abundante agua proveniente del río, siempre y cuando, la ruta se realiza en épocas de fuertes lluvias.

La ruta comienza en Toga, para encontrar el inicio del sendero, hay que atravesar el pueblo e ir hasta el lavadero (que se encuentra en la zona norte). Una vez al lavadero, hay que dejarlo a nuestra derecha y buscar las marcas del GR-333. Las marcas de este GR sólo se seguirán durante dos tramos.

Siguiendo las marcas del GR, una primera vez, nos encontraremos inmediatamente con una zona del barranco, que en el momento en que hicimos la ruta estaba llena de agua.
Lo que hay que hacer en este punto, es, girar a la derecha y pasando por encima de las piedras, intentando no mojarse, ir hasta el punto donde se puede ver a nuestra izquierda un sendero bastante marcado y que nos hará pasar por encima del río Mijares para continuar la ruta.

Una vez se pasa el río Mijares por encima de los restos de un puente, se comienza a subir. Casi enseguida, nos encontramos con un nuevo lavadero y será en este punto, donde dejaremos el GR por un lado y seguiremos por una pista forestal asfaltada que se encuentra a la izquierda y después de subir las escaleras del lavadero.

Esta pista forestal, nos lleva hasta la carretera CV-198, la cual se debe seguir hacia la derecha hasta ver unas paletas de tráfico que se encuentran justo antes de la curva. En estas paletas y a mano izquierda, se podrá observar el sendero a seguir.
Este sendero, se debe seguir hacia arriba hasta encontrarnos con una pista forestal asfaltada, la que se seguirá hacia la izquierda y hacia arriba (la primera pista forestal que nos encontramos y que no está asfaltada hay que atravesarla y seguir por el sendero)

La nueva pista forestal asfaltada a seguir, nos hace subir y encontrarnos con un cruce de pistas forestales. No hay que seguir ninguna de estas, ya que, lo que se seguirá es un sendero que se encuentra a mano derecha y que empieza a crestear y descender.

Después de estar por este sendero un buen rato, se vuelve a entrar en el GR-333. Se seguirá el GR hacia la izquierda hasta encontrarnos con la carretera CV-194, la cual se seguirá hacia la izquierda y enseguida se saldrá de ella por la derecha a un sendero marcado con las paletas del GR y con la dirección de Argelita.

Una vez a salimos del GR, nos encontramos con un cruce de tres pistas. La de la izquierda nos lleva a Argelita, y la que tenemos frente es la que tenemos que seguir. Siguiendo esta pista, nos encontramos de cara con el río Villahermosa.
En este punto, se seguirá la pista forestal de tierra de nuestra derecha para ir bordeando el río.

Después de estar bordeando el río un buen tramo, nos encontramos con una construcción a la derecha del río que contiene una fuente, y justo delante, un puente que hay que cruzar. Poco después de pasar el puente, a la derecha, se puede ver un sendero y un nuevo puente improvisado con dos troncos tumbados. Pasaremos por este puente improvisado, caminaremos por una nueva pista forestal y cogiendo todos los desvíos hacia la derecha, llegaremos a la carretera CV-194, la cual seguiremos hacia la izquierda hasta ver un stop junto a una pequeña cueva en la pared.
En este punto se tomará la pista forestal que se encuentra a la derecha.

Para seguir esta pista, el primer cruce se seguirá hacia la derecha y, a partir de ahí en todos los nuevos cruces se irá siempre recto, hasta encontrarnos, después de pasar por encima del río Mijares, con una pista forestal más pequeña que nos corta el camino, la cual se seguirá hacia la derecha y recto para pasar poco después al barranco pedregoso y con agua del principio.