Dificultad técnica   Fácil

Fecha de realización mayo 2018

1,8
3,5

cerca de Torroella de Montgrí, Catalunya (España)

Zona: Litoral Nord / Massís del Montgrí.
Comarca: Baix Empordà.
Data de realització: Maig 2018.

En resum: Caminada senzilla i que es pot fer en poc temps pel Massís del Montgrí. S'arriba a la ermita de Santa Caterina abans de fer els cims del Puig Rodó (267m) i del Montplà (311m). Abans de baixar es visita el Castell de Montgrí (315m).

Inici: A l'aparcament situat a la Ronda Pau Casals de Torroella de Montgrí. Hi ha places d'asfalt i també espai de terra per aparcar.

Terreny i dificultat [Fàcil]: No hi ha massa desnivell. Corriols ben marcats. Algun tram de camí pedregós al Montplà i baixant del Castell de Montgrí però res a destacar.

Aigua i Sol: No hi ha fonts i la zona és ben seca. Al tanto si es fa durant l'estiu i amb Sol, doncs pràcticament no hi ha lloc on toqui l'ombra. L'ermita de Santa Caterina té servei de bar però obre uns dies concrets.

La pista forestal de pujada comença a la mateixa Ronda Pau Casals indicada amb un cartell. Hi ha força camins de pujada entre la pista i els corriols però no té massa pèrdua. Travessant una tartera i passant tres petites capelles de pedra s'arriba aviat al Coll de Santa Caterina, punt d'intersecció de camins on hi ha una creu.

El camí fa baixada per anar a buscar l'ermita de Santa Caterina, que es veu a la vall propera. Aquí comença la millor pujada de la caminada, que portarà fins al Montplà passant pel cim secundari del Puig Rodó. El camí és molt evident en tot moment i els matolls florits són ben plens d'abelles de tot tipus. Al cim del Puig Rodó (267m) no hi ha res; ve a ser el turó que hi ha abans de la pujada a la cabana de vigilància del Montplà.

Passada la cabana de vigilància i un cop sobre la carena del Montplà, comença la millor part de la ruta (per vistes, terreny...). El camí és pedregós i la zona és plena de aus rapinyaires i papallones reina. Al cim del Montplà (311m) no hi ha res, però uns metres enllà hi ha una bandera amb una placa.

Passat el Montplà i un cop al Coll d'en Garrigars, comença la darrera pujada de la ruta seguint el GR per fer en poc el cim del Castell de Montgrí (315m). Es pot entrar al castell i pujar a una de les seves quatre torres per parar a mirar les fantàstiques vistes que hi ha cap a cada un dels costats. El castell, que va ser obra del Rei Jaume II, és ara propietat dels falciots.

La baixada del castell és pel camí tradicional i que porta ràpid al Coll de Santa Caterina. Per arribar ja a Torroella de Montgrí s'agafa una de les variants de baixada seguint un corriol.

• Foto de Castell de Montgrí (315m)
El Castell de Montgrí (anomenat també de Torroella de Montgrí o de Santa Caterina) és una fortificació militar del municipi de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) declarada bé cultural d'interès nacional. Fou construïda entre 1294 i 1301 pel rei Jaume II, al cim del massís del Montgrí al terme de Torroella de Montgrí, Baix Empordà. El Montgrí és una petita muntanya de tipus calcari, d'una altitud de 315 m i situada a 6 km del mar. Des del cim es veu la plana de l'Empordà fins al Canigó
  • Foto de Montplà (311m)
El Montplà és una muntanya de 310,8 metres al Massís del Montgrí, dins el municipi de Torroella de Montgrí, a la comarca del Baix Empordà. Naturalment és la muntanya més alta del massís del Montgrí, però el castell del Montgrí la supera en alçada. L'accés al cim és a través dels senders situats a l'est i l'oest (Coll d'en Garrigàs). A l'est d'aquesta muntanya hi ha les dunes continentals de Torroella. A l'oest sobrepassat el coll, es troba el Montgrí. De pendents abruptes al vessant sud forma diversos nivells de terrasses solcades per pedrigolets de blocs. El cim és un altiplà. El seu vessant nord és igualment abrupte. Tanmateix davalla cap al nord-est el GR 92 fins a un coll que permet accedir a la Vall de Santa Caterina.
  • Foto de Santa Caterina
L'ermita de Santa Caterina és una ermita de dimensions moderades al terme municipal de Torroella de Montgrí. L'ermita queda amagada a l'interior de la vall de Santa Caterina al nord de les muntanyes d'Ullà, Montgrí i Montplà. Hi arriba una pista forestal transitable des de la carretera entre Ullà i l'Escala. Tot i així hi ha múltiples camins i senders que hi menen, bé sigui pel coll de Santa Caterina entre la muntanya d'Ullà i el Montgrí o pel coll d'en Garrigars entre el Montgrí i el Montplà. Per l'est un camí s'enfila per la llera de la vall fins passat el coll on es pot arribar a la pista forestal que mena des de les dunes de Torroella fins a Sobrestany. L'edifici fou iniciat en un estil gòtic tardà, bé que barrejat amb modificacions barroques.
  • Foto de Coll d'en Garrigars
Coll situat entre el Montplà i la muntanya on s'alça el Castell de Montgrí. A partir d'aquí cal seguir el GR que porta al castell.
  • Foto de Coll del Puig
Coll situat sobre la Vall de Santa Caterina i que dóna accés al Puig Rodó. HI ha una mena de cabana de pedres.
  • Foto de Coll de Santa Caterina
Coll que dóna accés al Castell de Montgrí, a l'ermita de Santa Caterina i al Puig Rodó d'Anill. Intersecció de camins. Hi ha una creu.
  • Foto de Aparcament
Aparcament situat a la Ronda Pau Casals de Torroella de Montgrí. Hi ha espai d'asfalt i també de terra.
  • Foto de Puig Rodó (267m)
El Puig Rodó és una muntanya de 267 msnm al municipi de Torroella de Montgrí, a la comarca del Baix Empordà.
  • Foto de Capella 1
Primera de les petites capelles de pedra que es troben de pujada al Coll de Santa Caterina.
  • Foto de Capella 2
Segona de les petites capelles de pedra que es troben de pujada al Coll de Santa Caterina.
  • Foto de Capella 3
Tercera de les petites capelles de pedra que es troben de pujada al Coll de Santa Caterina.
  • Foto de Cabana vigilància
Cabana de vigilància situada a la muntanya del Montplà.
  • Foto de Bandera i placa
Punt on es troben la bandera i una placa al cim del Montplà.