• Foto de Transéquia Manresa El Poal 2021

Fecha de realización febrero 2021

2,5
5,1

cerca de Manresa, Catalunya (España)

TRANSÈQUIA 2021

Comencem l’itinerari a la Plaça de la Democràcia al barri de Mión, seguim l’Avinguda Universitària fins a la rotonda per anar a passar per sota de l’autovia C-25 on hi podrem veure el Pont Llarg. Aqüeducte de trenta-tres arcs construït entre els segle XVII i XVIII per conduir l’aigua d’un brancal de la séquia de Manresa. Seguim l’ample camí a l’esquerra del pont, passem al costat del torrent del Mas d’en Pla i desprès d’un parell de cases travessem una amplia horta, amb una bona panoràmica de Collbaix i Sant Joan de Vilatorrada per arribar a l’ample camí que puja de Sant Joan de Vilatorrada i que era l’antic Camí de la Sal.

Un cop passada l’àmplia bassa de can Falcó, hem d’estar atents i passar per un petit tros de canal d’aigua, ara cobert. Arribem al Camí vell de Joncadella on hi podrem observar les restes del pont de pedra per on passava el canal d’aigua que hem deixat enrere. Seguim a la dreta i molt aviat trobem el camí transversal que ens portarà al camí de les Torres de Bages, que seguirem. Quan arribem al final de la pujada, som al límit del terme municipal de Manresa i hi trobem el ramal de la Séquia de Poal que seguirem a la dreta.

Hi accedim per un petit pont tot creuant la rasa per on, temps enrere hi passava el ferrocarril de Súria a Manresa. Nosaltres seguim al costat de la Séquia, creuem diversos camins d’accés a masos i poc abans d’arribar al camí dels Casals passem al costat de la finca municipal del Canyet del Muladar on s’hi està desenvolupant un projecte per millorar l’hàbitat per a la conservació de la fauna amenaçada del secà del Pla de Bages.

Nosaltres seguim el traçat de la Séquia i quan comencem a veure les cases de l’urbanització de Pineda el canal passa a ser soterrat, sense arribar a les cases i vorejant algun carrer, seguim un marcat camí fins retrobar de nou el canal, voregem una granja, i travessem una pista que ens portaria a la carretera de Santpedor per arribar davant de l’autovia C-25 que ens barra el pas. Aquí el ramal passa la infraestructura viària de forma subterrània i nosaltres haurem de fer una amplia volta per trobar un pas per creuar la carretera.

Quan ens desapareix el canal, nosaltres seguim recte pel camí ample, és el camí de l’Hostal de l’Arpa, passem una àmplia zona de petits horts fins al camí dels Casals, de nou passem per sota de l’autovia C-25 i seguim paral·lels a la carretera fins que retrobem el canal. Tornem a seguir-lo tot deixant el camí que seguíem i que ens hauria portat al Parc de l’Agulla.

Cal indicar que estem caminant en el sentit contrari del corrent de l’aigua perquè l’aigua surt de l’Agulla per regar tota l’horta que hem seguit durant tot l’itinerari. Aquest tram és un bon punt per observar tota l’extensió regada per aquest ramal, podem veure molt bé l’ampla volta que fa el ramal del Poal, fins el camí del Canyet i el turó del Pepus. Cal estar atents a un petit corriol que hem de prendre per arribar de nou al camí dels Casals, passar el pont sobre la variant de Manresa i seguir pel camí que voreja les instal·lacions del Club Gimnàstic.

En un revolt del camí veiem de nou un ramal de la Séquia, ara el secundari de la Talaia que anirem seguint alternant amb el camí proper. A mesura que ens anem acostant a la ciutat, el curs de l’aigua va desapareixent i cada vegada trobem més brutícia, passem a tocar d’un antic dipòsit de la desapareguda fàbrica Vinyes per arribar al carrer de la Concòrdia i al parc de les Homilies d’Organyà, final del nostre itinerari.

Inici itinerari

Camí dels Casals

Inici tram subterrani

Retrobem el canal

Camí de l'Hostal de l'Arpa

Tram subterrani per creuar l'autovia

Camí dels Casals

Retrobem el canal

Deixem la séquia

Ramal de la Talaia

Ara si, ja deixem el canal d'aigua

Antic dipòsit de la fàbrica Vinyes