Fecha de subida 22 de agosto de 2020

Fecha de realización agosto 2020

4,9
9,8

cerca de Vall de Núria, Catalunya (España)

Núria és una meca de l'excursionisme i a més de les diferents ascensions que s'hi poden fer, també hi ha moltes travesses que tenen en aquest lloc el seu punt d'origen. L'única dificultat amb aquesta opció de sortida és que que cal procurar-se transport i, si és el cas, allotjament. En aquest cas, la travessa va de Núria fins a Eina, a l'alta Cerdanya, per la vall del mateix nom.

A les 7.50 s'agafa el primer cremallera, el de l'excursionista, a l'estació de Ribes Enllaç, on hi ha espai per aparcar. Aquest, arriba a Núria a les 8.30. Després de posar-se bé la motxilla, es comença l'ascenció cap al coll d'Eina o de Núria, de seguida es va prenent alçada i s'entra a la coma d'Eina, un tram bastant suau i planer. S'arriba gairebé fins al fons de la coma, on un rètol ens indica que cal canviar el sentit de la marxa. Tot aquest tram i fins al coll té abundants marques de GR.

En aquest punt, es travessa un rierol, es gira a l'esquerra i es comença una bona pujada, primer en ziga-zaga i després en diagonal pel vessant de la muntanya. A mesura que es va pujant, es té una bona vista sobre la vall de Núria. Després caldrà fer un gir a la dreta i tornar a pujar amb força, fins que s'arriben a unes barraques de pedra sense sostre. Ja es veu el coll i des d'aquí caldrà remuntar relativament poc, però sí que cal caminar un bon tros, per arribar-hi. Aquest és el punt culminant de la jornada amb 2684 metres. Per arribar al coll són una hora i tres quarts, aproximadament, des de Núria.

Des del coll ja es veu la segona part de la jornada, la vall d'Eina. Després de fer tot el desnviell positiu de la jornada, ara toca desfer-lo. La primera part de la baixada són múltiples llaçades que baixen de manera intensa per anar-se a posar en paral·lel al riu, on el camí ja no se'n separarà i també serà molt agradable i suau. La vall d'Eina és reserva natural i és molt transitada per gent que puja des del poble d'Eina.

Es passa per un mulladiu i tot seguit es troba una de les cascades de la vall, és bonica perquè l'aigua passa entre una pedra que sembla doblegada. El camí va fent en baixada, es passen diverses tanques i s'entra al bosc. També es troba una canalització metàl·lica fins que s'arriba a unes tancat ramader, en aquest punt el sender es converteix en pista, però per poca estona, ja que es deixa per un corriol que apareix a la dreta i que està senyalitzat.

Es continua baixant, s'arriba a una carretera asfaltada i a la dreta no es triga massa en entrar al poble. Des del coll hauran estat uns deu quilòmetres i compteu tres hores. Atenció, la primera font que es troba no té aigua potable, però de seguida se'n troben d'altres on sí que n'hi ha. Al final d'aquest carrer de baixada hi ha la casa de la vall, centre d'interpretació de la zona i bar-restaurant.

Per continuar l'excursió, cal sortir del poble per un carrer a la dreta anterior a la casa de la vall, està indicat. Aquest camí és una pista agrícola, que passa al costat de masos i camps. Després de remuntar una miqueta, s'arriba a la cista del Pou, un monument megalític enterrat, però situat en un paratge de gran bellesa.

Es continua per la pista i s'arriba a un trencall, caldrà fer un anar i tornar i pujar un petit turonet sense dificultat per visitar el dolmen dels Pascarets. De nou al trencall, es continua recte i es van seguint els senyals, entre camps i boscos, per arribar al coll de la Perxa, que no queda lluny. Per aquest darrer tram cal comptar una hora llarga.

Al coll de la Perxa també hi ha un bar restaurant i una parada d'autobús. Aquí vam prendre el que surt a les 17.40 (hi ha temps de sobres) en direcció a Bourg-Madame, ja que no enllaça amb cap tren a la Tor de Querol i per tant, la nostra opció va ser baixar a Bourg-Madame i passar fins a Puigcerdà a peu i dormir-hi, ja que no hi ha cap tren que surti cap a Ribes després d'aquesta hora. Així que fins l'endemà no vam tornar a recollir el cotxe, però vam passar una tarda-vespre ben animada a la capital de la Cerdanya.

Qualifico la ruta com a moderada per la distància, la dificultat no és molta, ja que gairebé la totalitat del desnivell es fa a la primera part de la sortida i després, la major part de la distància, es fa per un cami favorable i de molt bon fer. Pel que fa a l'orientació, si bé hi ha rètols en punts crítics, la zona de la vall d'Eina pràcticament no en té cap i en certa manera dificulta l'orientació. Jo sempre recomano portar el track, pel que pugui ser.

Si us animeu amb les travesses, us deixo aquí la de Núria-Carançà-Toès