4,2
8,4

cerca de Castellfollit del Boix, Catalunya (España)

Complerta circular a l’entorn del poble de Castellfollit del Boix, a la comarca del Bages, al límit amb la de l’Anoia, per a pujar al Turó de les Treus Creus (792 mts.) i el Cogulló de Cal Torre (882 mts.), marxant després en direcció a la vall de la Grevalosa, on hem visitat l’ermita de Santa Cecília. Hem començat a caminar a l’alçada de la casa de Cal Llorac, a la que s’hi arriba per una pista que surt al nord del nucli urbà, més enllà de Can Cristòfol. Seguim en la mateixa direcció fins a una cruïlla de camins amb un rètol indicador. Estem al trencall de Can Miqueló, on hem de parar compte en agafar el camí que marxa més a la dreta, al marge de les indicacions que menen al Cogulló de Cal Torre. Avancem per una pista que flanqueja per sota el vessant oriental de la serra, per sobre els camps del mas de Cal Torre, amb una bonica visió de Montserrat, que ens acompanyarà força estona. En un revolt a l’esquerra abandonem la pista i trenquem de front per un corriol que passa a tocar el coll del Portell, per on baixarem més tard, seguint fins a entroncar amb una pista que ens deixarà als peus del Turó de les Treus Creus, al que s’hi arriba en forta pujada per un corriol molt deteriorat i malmès pel pas indiscriminat de les motos tot-terreny. Dalt del cim trobem treus creus metàl·liques, oferint-nos una bonica panoràmica, que arriba als Pirineus, encara que força tapats pels núvols. Baixem pel cordal contrari pel que hem vingut, en direcció al visible Cogulló de Cal Torre, per un sender similar al de pujada, passant pel Collet de les Treus Creus i el Portell, des d’on s’encara de nou una pujada costeruda, que acaba flanquejant el cim per sota, per evitar l’esperó on s’alça la senyera, al que s’hi arriba després de que el camí pel que venim acabi, després d’una breu canaleta, a la pista de la Grevalosa. Dalt de tot trobem una caseta de guaita, el vèrtex geodèsic, l’estelada, una taula d’orientació i una mena de composició de pedra, amb una forma indefinida. Aquest indret està considerat per a segons qui com el centre geogràfic de Catalunya, distinció disputada amb altres punts, com és el cas de Pinós. Reprenem la marxa per la pista que ens ha dut fins al cim, baixant ara per la carena NW de la Serra de Can Torre, fins a una cruïlla, anomenada trencall del Cogulló, des d’on anem pel P.R. C-137 en direcció a les esglésies de Sant Miquel i Santa Cecília de Grevalosa. La primera d’elles, pre-romànica, està en estat ruïnós, una mica alçada a la dreta de la pista, per la qual cosa no hi anem, sinó que marxem directament a la de Santa Cecília, ja visible, tractant-se d’un edifici d’origen romànic, posteriorment molt modificat i restaurat, destacant sobre la porta una llinda de pedra datada el 1.621. Un cop enllestida la visita i després de fer un breu mos, retornem a la bifurcació que ens ha dut fins a l’ermita, baixant per la pista en direcció a Castellfollit i el Molí del Pubill, passant pels masos de Cal Ton i Ca l’Isidre, on perdem el traçat del sender de petit recorregut P.R. C-137, que recuperem a l’alçada del trencall de Ca l’Isidre i el pantà de Muntaner, a l’alçada de la riera de Grevalosa, on ens incorporem a una carretera local, que en lleugera pujada ens apropa a Castellfollit, tot i que abans d’arribar-hi, per un trencall a l’esquerra ens enfilem a la casa de Can Cristòfol, ben a prop del punt on hem estacionat el vehicle. El recorregut de la circular és de 17 kms., acumulant un desnivell positiu de 650 mts.