Fecha de subida 20 de julio de 2014

Fecha de realización julio 2014

4,2
8,4

cerca de Setcases, Catalunya (España)

Zona: Pirineu Oriental.
Comarques: Ripollès i Vallespir.
Data de realització: Juny 2014.

En resum: Sortida al Pirineu organitzada pel Centre Excursionista Farners. La ruta puja al Costabona (2.465m) des de Vallter 2000 passant per altres cims com el Puig de Coma Ermada (2.496m), el Puig de la Llosa (2.504m), Les Roques Blanques (2.456m) i La Roca Colom (2.504m).

El Costabona forma part del repte dels 100 Cims de la FEEC.

Informació a la web del Centre Excursionista Farners

Inici: A l'aparcament asfaltat de l'estació d'esquí de Vallter 2000, a la qual s'hi arriba per la carretera que surt de Setcases.

Terreny: Corriols amb força desnivell i ben marcats. Aquests passen entre prats diversos trams pedregosos.

Dificultat [Fàcil]: La ruta no té cap dificultat tècnica, tenint sempre en compte el desnivell que s'ha de superar.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA:

Pujada al primer cim, el Puig de Coma Ermada passant per les portelles de Mentet i de Morens.

Un cop al cim, pujada al Puig de la Llosa passant per la Collada de la Llosa.

El següent cim és Les Roques Blanques. Després, baixada a la Portella de Callau per pujar a la Roca Colom.

Ja passada la Roca Colom s'accedeix al Costabona per una pujada amb fort desnivell després de passar el Coll de Pal.

Tornada desfent el camí fins a la Portella de Callau, moment en el qual la ruta varia per tornar fins a la Portella de Morens evitant els cims assolits durant l'anada.

Un cop a la Portella de Morens, desfer el camí fins a Vallter 2000.

Portella de Rojà

Portella entre la Roca Colom i el Roc de la Mort de l'Escolà, per on no passa la ruta.
cima

Roc de la Mort de l'Escolà (2.462m)

El Roc de la Mort de l'Escolà és una muntanya de 2.462 metres que es troba entre els termes municipals de Setcases, a la comarca del Ripollès, i de Mentet, a la comarca del Conflent.

Rocs Blancs (2.439m)

Els Rocs Blancs és una muntanya de 2.439 metres que es troba entre els termes municipals de Setcases, a la comarca del Ripollès, i de Mentet, a la comarca del Conflent.

Coll de Pal

El Coll de Pal és una depressió a 2.374 m de la línia fronterera que separa la vall del Ter (Setcases, Ripollès) i la del Tec (Prats de Molló, Vallespir) entre Roca Colom i el cim de Costabona. En aquesta collada enclotada entre dos turonets, hi trobem un curiós giny astronòmic que marca el pas del Meridià verd i que a les 12, hora solar, permet comprovar l'encaix de l'ombra que genera amb unes fites. El monumental aparell té un regle amb la mesura d'un metre, en record dels astrònoms Méchain i Delambre. Una mica més endavant, i camí del Costabona, es pot veure un bloc geodèsic de pedra i un rètol que indica que ens trobem dins la Reserva Natural de Prats de Molló - La Presta i tot seguit un rellotge de sol i una roca esculpida que recorden, novament, el pas pel Meridià verd.

Collada de la Llosa

Collada que es troba entre el Puig de Coma Ermada i el Puig de la Llosa.

Portella de Mentet

Portella situada al Conflent, al departament dels Pirineus Orientals (Catalunya Nord). Es troba envoltada per la Reserva Natural de Mentet.

Portella de Morens

La ruta baixa a Vallter 2000 per la Portella de Morens, prop de la de Mentet.
cima

Puig de Coma Ermada (2.496m)

El Puig de Coma Ermada és una muntanya de 2.496 metres que es troba entre els termes municipals de Setcases, a la comarca del Ripollès, i de Mentet, a la comarca del Conflent.

Puig de la Llosa (2.504m)

El Puig de la Llosa és una muntanya de 2.504 metres que es troba entre el municipi de Setcases, a la comarca del Ripollès i el de Mentet al Conflent.
cima

Les Roques Blanques (2.456m)

Les Roques Blanques és una muntanya de 2.456 metres que es troba entre el municipi de Setcases, a la comarca del Ripollès i el de Mentet al Conflent.

Portella del Callau

Portella que es troba entre Les Roques Blanques i la Roca Colom.

Roca Colom (2.504m)

La roca Colom és un cim a 2.507 m del circ del Concròs. Hi conflueixen la carena principal dels Pirineus amb la carena que ve del Canigó, de manera que al cim hi conflueixen les valls les valls del Tec (que neix al seu vessant oriental), el Tet i el Ter. El cim és pla i ampli, amb un conjunt de pedres que ens permeten assegurar el punt culminant. Ofereix una vista de l'entorn, amb les muntanyes del circ d'Ulldeter, el pic de la Dona, la Portella de Mentet, el puig de Coma Ermada i, als peus, el circ del Concròs. L'ascensió es pot fer per camí ben fressat, bé des de l'estació d'esquí de Vallter per la Portella de Mentet, o bé des de la collada Fonda pel coll de Pal.

Costabona (2.465m)

El pic de Costabona és un massís de 2.465 m de la zona axial pirinenca. Està situat a la línia de crestes que ve del pic de Roca Colom a través del coll de Pal (2.374 m) i separa les valls del Tec (Vallespir) i del Ter (Ripollès). El cim de tipus granític és el darrer dels grans cims d'aquesta carena i envers llevant ja no hi ha alçades que sobrepassin mai els 1.700 m. Al vessant meridional es formen el torrent de Vall-llobre (a la font de Fra Joan) i el Ritort (a les deus d'en Sitjar), afluents del Ter per l'esquerra; el vessant septentrional limita la coma del Tec i, a l'est, domina l'Alt Vallespir (els banys de la Presta i la vila de Prats de Molló). A uns 2.300 m d'altitud, al vessant oriental, dins el terme de Prats de Molló (Vallespir), hi ha les mines de Costabona, de scheelita (tungstat de calci), per a l'explotació de les quals ha estat construïda una pista forestal en força mal estat. A la capçalera del torrent de Vall-llobre, dins el terme de Setcases (Ripollès), hi ha el refugi Costabona.
refugio

Refugi Costabona

Refugi a la mutanya del Costabona. La ruta no hi passa.

Vallter 2000

Vallter 2000 és una estació d'esquí de l'extrem nord del Ripollès, a les Comarques Gironines. Com el seu nom indica està situada en el curs del riu Ter, concretament la seva zona axial (el seu naixement). Emmarcada pels pics de Bastiments, Gra de Fajol i de la Dona, l'estació ocupa doncs la part nord del circ d'Ulldeter i l'occidental del de Morens. Les cotes de l'estació abracen des dels 2000 fins als 2500 metres, si bé la base de serveis i l'aparcament principal no estan situats a la cota més baixa sinó pels volts dels 2200 metres, des d'on surten tots els remuntadors excepte dos (el telecadira que prové de baix de tot i un telesquí que s'endinsa en el clot de les Xemeneies, i que fou escurçat per culpa del perill d'allaus).