Descarga

Fecha de realización

junio 2021

Meteorología

¡Una buena pista para ayudarte a elegir ropa y material!

Pásate a Wikiloc Premium Pásate a Premium para eliminar los anuncios
Meteorología Meteorología
Sé el primero en aplaudir
Comparte

cerca de Setcases, Catalunya (España)

RUTA-ORIENTACIÓ
Km 0: Deixem el cotxe al pàrquing de l’estació d’esquí de Vallter, el més a prop possible del camí que surt d’un revolt, amb pal senyalitzador, en direcció al refugi d’Ulldeter.
Km 0.8: Refugi Ulldeter. Hem agafat el sender que va seguint el curs del Ter, fins travessar-lo, i fer la pujadeta final al refugi. Camí lleugerament tècnic per les moltes roques que hi ha.
Km 2.5: Coll de La Marrana. Sortint del refugi ja estem de ple en zona de prats, de caminar còmode. Això sí, en pujada sostinguda direcció O fins el coll, que podem veure gairebé tota l’estona. Tenim un parell de cruïlles on podem triar anar per un costat o un altre, al gust. Al final tenim petita tartera, no complicada i en camí sempre evident.
Km 3.3: Collada de la Coma de l’Orri. Del Coll de La Marrana baixem uns metres de cota en direcció SO per tornar-los a remuntar més avall i assolir al S el Coll de la Coma. També es pot anar flanquejant per l’esquerra, sense descendir tant al principi.
Km 6: Cim de Les Borregues. Des del Coll de La Coma de l’Orri tenim una successió de colls i petits cims que fem a tota carena, en direcció S-SE, fins arribar al més evident cim de Les Borregues. El camí no presenta especials dificultats tècniques.
Km 8.7: Puig de Fontlletera. Des de Les Borregues ens dirigim direcció S primer a la Collada del Catllar, en camí no gaire exigent, i després ja tenim la pujada al puig, sempre amb magnífiques vistes, per exemple del Torrent de Fontlletera, de mal record per als amants de la muntanya pels accidents de l’any 2000.
Km 9.4: Coll de Trespics. Des de Fontlletera al coll la baixada, direcció SO, és tècnica, cal anar en compte amb relliscades i rocs. El coll és molt ample i hi ha una caseta molt visible.
Km 10.6: Cim del Balandrau. Des del Coll de Trespics el camí és molt evident, i ens porta en pujada sostinguda direcció SO fins el cim sud, amb punt geodèsic, i al nord del puig hi tenim una gran placa cimera.
Km 12.9: Refugi Coma de Vaca. Des del cim hem baixat direcció N gairebé pel dret pel Torrent del Bugader, primer lleugerament a l’esquerra prop les roques i després ja entrant i seguint el torrent, no sempre amb fites visibles però sense pèrdua, fins al refugi. És una baixada amb pendent i força tècnica, cal anar amb cura.
Km 18.5: Pont de Daiò. Des del refugi hem caminat uns metres pel riu fins trobar un corriol a l’esquerra que ens fa pujar de valent, en direcció S-SO, fins enlairar-nos el suficient per a evitar les zones intransitables del riu. És una pujada dura, però curta. Després ja continuem un bon tram per corriol de bosc, sovint fent ziza-zagues, i sempre en franca baixada, creuant el riu pel Pont de Les Marrades, passant pel Salt del Grill, etc, per arribar finalment a Daiò. És un tram fàcil, però pesat si s’arrossega fatiga i la calor apreta (ull sol al clatell a la tarda).
Km 19,68: Revolt carretera Queralbs, final de la ruta. Des de Daiò només hem de seguir la pista que porta directament a la carretera de Queralbs, direcció S-SO, on tenim el vehicle a disposició.
En resum, ruta sense especials dificultats a nivell d’orientació en dies normals (sense boira). Hi ha pujades, però són progressives. La part dels torrents és rocosa i cal anar en compte amb relliscades i entrebancades. Un cop s’arriba a la zona de prats la pujada es torna més amable i les vistes també hi ajuden. La principal dificultat és la durada de l’excursió que, amb aturades, pot rondar les 8-10 hores. Ull hidratació!
FLORA
Ens movem entre els estatges alpí primer i subalpí després, entre els 2600 i els 1200 metres d’altitud. Per sobre dels 2000 metres entrem de ple al terreny del pi negre, amb les seves formes impossibles en la lluita per adaptar-se al medi. Ja als prats herbosos superiors, herba fetgera, preferentment amb la flor lila, genciana nival, genciana groga, molt de neret, i ull!!, tora blava (tan bonica com perillosa) als torrents i canals humides, també pulsatil.la alpinal, de flors grogues molt vistoses. Als boscos baixos montans i sobretot a les zones de riu ja trobem vegetació típica de bosc de ribera, amb faigs, bedoll, ginesta, boix, pi roig i diferents enfiladisses.

FAUNA
Només arribar a Vallter se’ns ha presentat un preciós isard. Estem al terreny dels cèrvids com les daines, els cérvols i els cabirols i dels bòvids com el propi isard, la cabra pirinenca i qui sap si algun mufló. Podem trobar també algun escurçó pirinenc als rocalls a solell, marmotes, erminis i, sobrevolant els cims, aus com l’àliga daurada i l’àliga marcenca, també voltors, xoriguers i perdius blanques. Ja als boscos inferiors l'esquirol, la guineu, el gaig, la merla, la mallerenga i, tant de bo, algun gall fer.

ELEMENTS SINGULARS
Refugi Ulldeter: De fàcil i ràpid accés des dels aparcaments de Vallter. Confirmeu si està obert si hi voleu anar. Té un petit espai de refugi lliure i font i abeurador al davant.
Refugi Coma de Vaca: D’accés menys fàcil que Ulldeter. Cal planificar bé la sortida i els horaris si s’hi vol anar.
Vistes: Paga la pena fer un descans i aixecar el cap de tant en tant a les pujades per meravellar-se amb l’entorn que ens envolta. Ja no cal dir de les vistes que se’ns regalen des de cims i colls: impressionant!
VALORACIÓ
Imponent ruta d’alta muntanya que té l’interès de les precioses vistes que tenim al llarg de tota la carena, la successió de colls i cims que assoleixes, els torrents d’aigua fresca que travesses i la bellesa silenciosa i colorida dels prats alpins. Com tots els recorreguts al Pirineu no té res a veure la caminada a l’estiu, sense neu, a la ruta hivernal, on la filosofia i la preparació són radicalment diferents. A l’estiu cal anar ben aprovisionats d’aigua i menjar, protegits del sol i preparats físicament per caminar una bona colla d’hores per alta muntanya. Al no ser circular cal tenir vehicle disponible a la sortida i a l’arribada. Molt recomanable.

Cim

Cim1

Coll de la Coma de l'Orri

Coll de La Marrana

• Foto de Coll de La Marrana

Coll de Trespics

• Foto de Coll de Trespics

Collada del Catllar

El Balandrau

• Foto de El Balandrau

Les Borregues ( Puig dePastuira)

• Foto de Les Borregues ( Puig dePastuira)

Pas del Ter (Ulldeter)

• Foto de Pas del Ter (Ulldeter)