Tiempo en movimiento  3 horas 17 minutos

Fecha de realización febrero 2020

3,5
7,0

cerca de Tirig, Valencia (España)

Valltorta - Museu - casetes de pedra seca - Font del Bosc - Mas de la Valltorta - Mas de la Valltorteta - Toll de Rufino

Ruta circular des del Museu de la Valltorta en el terme municipal de Tírig, per a contemplar les llomes i el barranc de la Valltorta. No visitem cap abric amb pintures rupestres, però transitem per molts sobre el barranc. Zona amb vegetació baixa, despoblada d’arbres i per tant incòmoda si fa vent fort o apreta el sol. Es pot finalitzar visitant l’interessant museu.
El Barranc de la Valltorta és un paratge de la comarca del Maestrat a la província de Castelló, en el qual es concentren importants valors culturals i ecològics.
Fa milers d'anys els seus habitants van pintar en les seues coves i abrics escenes de la vida quotidiana i de les seues mitologies, creant l'Art Rupestre Llevantí. Contemplant-les hui dia, podem endevinar aspectes de la vida d'unes societats que van viure en un paisatge a penes degradat. Però la seua transformació es va accelerar en època històrica. La sobreexplotació de la fusta dels boscos, l'obertura de clars per a afavorir el naixement de pastures i la rompuda de terres per a l'agricultura, van formar un paisatge humanitzat. Hui els elements distintius de la Valltorta són les seues pintures rupestres llevantines, l'arquitectura rural en pedra seca, un variat entorn biològic i el seu Museu. Un museu que actua com a centre d'acolliment del visitant, proporcionant-li informació sobre els aspectes més interessants de la Valltorta.
La visita al Barranc de la Valltorta posseeix un doble interés. En primer lloc la contemplació de les pintures és un reflex de les preocupacions "religioses" i de les maneres de vida d'uns homes que van començar a pintar en les parets dels seus abrics fa uns set mil anys. D'altra banda en acostar-nos a un paisatge humanitzat, modelat pels sistemes tradicionals d'explotació agrícola i ramadera dels quals es conserven interessants vestigis arquitectònics, com a barraques, sénies i assagadors.
En la Valltorta es coneixen 21 abrics amb Art Llevantí, una manifestació prehistòrica que s'estén per la zona oriental de la península Ibèrica, des d'Osca i Lleida pel nord, fins a Múrcia i Albacete pel sud, amb una excepcional concentració d'art rupestre a la Comunitat Valenciana. En els abrics de la Valltorta es pinten figures humanes i animals amb gran naturalisme, sempre en color roig amb diverses tonalitats.
Els animals més representats són cérvols, cabres munteses i senglars, que a vegades apareixen ferides per fletxes clavades. Es poden identificar a més, alguns exemplars de bous, cavalls, gossos o llops i insectes. Entre les figures humanes destaquen pel seu número les masculines, armades amb arcs i fletxes, tibant els arcs o disparant. Les figures femenines, més escasses, apareixen abillades amb faldes llargues ajustades als malucs i amb el tors descobert. Homes i dones s'adornen amb diversos tipus de pentinats, plomes i cintes al cap, tronc i extremitats. Els animals i les figures humanes es representen aïllats o formant escenes, en general de caça.
La més coneguda es troba en la Cova dels cavalls, on un grup d'arquers cacen i disparen les seues fletxes contra un ramat de cérvols.
D'extraordinari interés és el conjunt de figures humanes amb arcs de «les Coves del Civil» que representa una possible dansa guerrera o també interpretada com a escena de batalla. En ella apareixen dos grups d'arquers enfrontats. Alguns estiren els seus arcs i altres preparen les armes per a iniciar l'acció de disparar.
Iniciem esta ruta circular en el Museu, en el sentit de les agulles del rellotge, als pocs metres girem a l’esquerra i marxem per camins entre bancals d’ametllers florits i nombroses casetes de pedra en sec.
Seguim per la dreta en la bifurcació que hi ha als 1,1 km i altra vegada a la dreta als 1,9 km, per pista que ens acosta al Mas Nou de Porcar que es troba en dalt d’un tossal, que nosaltres rodegem per baix, en direcció al Barranc de la Valltorta, al qual comencem a baixar als 4,4 km travessem el seu llit sec i pedregós. Comencem a pujar per l’altra banda de la rambla entre bancals d’oliveres i als pocs metres ens desviem a la dreta per senda per visitar la Font del Bosc, que trobem a uns 400 m. al fons d’un barranquet. Tornem enrere i continuem pujant per camí. Quan ja portem quasi 9 km ens desviem per a visitar tres casetes de pedra en sec i després prenem la pista a la dreta. En la següent bifurcació tornem a girar a la dreta i després a l’esquerra.
Avancem uns metres i passem per davant les ruïnes del Mas de la Valltorta i poc més endavant el Mas de la Valltorteta, on acaba el camí i comencem a baixar de nou al barranc per senda. En el fons del barranc visitem el Toll de Rufino.
Pugem per senda, direcció al restaurat Mas de Roc, quan arriben al camí seguim a la dreta i al cap de poc de temps arribem a un edifici dels serveis d’emergències, ara ja per camí asfaltat passem per davant del Camping i tot seguit arribem al Museu de la Valltorta on acabem la ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

El Barranco de la Valltorta es un paraje de la comarca del Maestrazgo en la provincia de Castellón, en el que se concentran importantes valores culturales y ecológicos.
Hace miles de años sus habitantes pintaron en sus cuevas y abrigos escenas de la vida cotidiana y de sus mitologías, creando el Arte Rupestre Levantino. Contemplándolas hoy en día, podemos adivinar aspectos de la vida de unas sociedades que vivieron en un paisaje apenas degradado. Pero su transformación se aceleró en época histórica. La sobrexplotación de la madera de los bosques, la apertura de claros para favorecer el nacimiento de pastos y la roturación de tierras para la agricultura, formaron un paisaje humanizado. Hoy los elementos distintivos de la Valltorta son sus pinturas rupestres levantinas, la arquitectura rural en piedra seca, un variado entorno biológico y su Museo. Un museo que actúa como centro de acogida del visitante, proporcionándole información sobre los aspectos más interesantes de la Valltorta.
La visita al Barranco de la Valltorta posee un doble interés. En primer lugar la contemplación de las pinturas es un reflejo de las preocupaciones "religiosas" y de los modos de vida de unos hombres que empezaron a pintar en las paredes de sus abrigos hace unos siete mil años. Por otra parte al acercarnos a un paisaje humanizado, modelado por los sistemas tradicionales de explotación agrícola y ganadera de los que se conservan interesantes vestigios arquitectónicos, como barracas, cenias y azagadores.
En la Valltorta se conocen 21 abrigos con Arte Levantino, una manifestación prehistórica que se extiende por la zona oriental de la península ibérica, desde Huesca y Lérida por el norte, hasta Murcia y Albacete por el sur, con una excepcional concentración de arte rupestre en la Comunidad Valenciana. En los abrigos de la Valltorta se pintan figuras humanas y animales con gran naturalismo, siempre en color rojo con diversas tonalidades.
Los animales más representados son ciervos, cabras montesas y jabalíes, que en ocasiones aparecen heridas por flechas clavadas. Se pueden identificar además, algunos ejemplares de toros, caballos, perros o lobos e insectos. Entre las figuras humanas destacan por su número las masculinas, armadas con arcos y flechas, tensando los arcos o disparando. Las figuras femeninas, más escasas, aparecen ataviadas con faldas largas ajustadas a las caderas y con el torso descubierto. Hombres y mujeres se adornan con diversos tipos de peinados, plumas y cintas en la cabeza, tronco y extremidades. Los animales y las figuras humanas se representan aislados o formando escenas, por lo general de caza.
La más conocida se encuentra en la Cueva de los caballos (Cova dels Cavalls), donde un grupo de arqueros acechan y disparan sus flechas contra una manada de ciervos.
De extraordinario interés es el conjunto de figuras humanas con arcos de «les Coves del Civil» que representa una posible danza guerrera o también interpretada como escena de batalla. En ella aparecen dos grupos de arqueros enfrentados. Algunos tensan sus arcos y otros preparan las armas para iniciar la acción de disparar.
Iniciamos esta ruta circular en el Museo, en el sentido de las agujas del reloj, a los pocos metros giramos a la izquierda y marchamos por caminos entre bancales de almendros floridos y numerosas casetas de piedra en seco.
Seguimos por la derecha en la bifurcación que hay a los 1,1 km y otra vez a la derecha a los 1,9 km, por pista que nos acerca al Mas Nou de Porcar que se encuentra en arriba de un altozano, que nosotros rodeamos por bajo, en dirección al Barranco de la Valltorta, al cual empezamos a descender, a los 4,4 km atravesamos su lecho seco y pedregoso. Empezamos a subir por la otra vertiente de la rambla entre bancales de olivos y a los pocos metros nos desviamos a la derecha por senda para visitar la Fuente del Bosque, que encontramos en unos 400 m. al fondo de un barranquito. Volvemos atrás y continuamos subiendo por camino. Cuando ya llevamos casi 9 km nos desviamos para visitar tres casetas de piedra en seco juntas y después tomamos la pista a la derecha. En la siguiente bifurcación volvemos a girar a la derecha y después a la izquierda.
Avanzamos unos metros y pasamos por ante las ruinas del Mas de la Valltorta y poco más adelante ante el Mas de la Valltorteta, donde acaba el camino y empezamos a bajar de nuevo al barranco por senda. En el fondo del barranco visitamos la poza de Rufino.
Subimos por senda, dirección al restaurado Mas de Roc, cuando llegan al camino seguimos a la derecha y en el jefe de poco de tiempo llegamos a un edificio de los servicios de emergencias, ahora ya por camino asfaltado pasamos por ante el Camping y a continuación llegamos al Museo de la Valltorta donde acabamos la ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

Camp d'ametllers

Panoràmica i carrasca solitària

Ametllers en flor

Casetes de pedra seca

Falsa Cúpula de la caseta de pedra en sec

Esquerra

Mas de la Valltorta

Mas de la Valltorteta

Murs de pedra seca i caseta