Fecha de subida 5 de octubre de 2018

Fecha de realización octubre 2018

3,6
7,3

cerca de Villamalur, Valencia (España)

(VAL)Aquesta és una de les millors rutes que he realitzat a la serra d'Espadà, unes vistes molt bones i un passeig molt agradable, sense dubte, una ruta que no és pot deixar passar.

La ruta comença a l'àrea recreativa de Villamalur. Si venim des de la plana, s'ha de passar el poble i baixar fins aquesta àrea. Una volta ací, deixem el cotxe i comencem la ruta.

La ruta comença seguint la direcció de Torralba del pinar, direcció indicada a les paletes de la GR-333. Així doncs, començarem a pujar per un sender marcat amb les senyals del GR (blanc i roig).
Aquest sender, s'ha de seguir sense pèrdua possible i quan estiguem una bona estona caminant i pujant, canviarà a una pista forestal que comença a planejar. Aquesta pista s'ha de seguir fins trobar-nos amb una paleta on hi ha escrit la paraula "Pavias". Just després d'aquesta, hi ha un sender a la dreta que torna a fer-nos pujar fins una carretera asfaltada.

En aquesta carretera, vorem una nova indicació del GR-333, amb les mateixes indicacions que al principi. Per tant, seguirem direcció Torralba del pinar, es a dir, girarem cap a la dreta per un sender que puja bruscament.

Quan el sender arriba dalt de tot, ens trobem amb una pista forestal que ens talla el pas.

Primer, seguim la pista forestal cap a la dreta per anar fins al més alt del "alto del pinar". Per a fer això, hi ha que seguir la pista forestal sense asfaltar i, després, passar a una pista asfaltada i seguir-la cap a la dreta continuant per ací fins arribar dalt. Per a poder continuar la ruta, sols hem de tornar pel mateix camí fins on feiem el canvi de sender a pista.

Quan ja hem visitat el "alto del pinar" i hem tornat al lloc on canviem de sender a pista, agafarem la pista forestal cap a la direcció contraria de la que portem.
De seguida, ens trobem amb una bifurcació de pista forestal on hi ha un poste taronja de la generalitat, nosaltres agafem la pista de l'esquerra.

A partir d'ací, contiuarem sense problema per la pista, canviant, una bona estona després, a un sender que ens farà baixar fins trobar-nos amb una tercera paleta amb indicacions de Torralba del pinar.
Ara, no agafarem aquesta direcció, ja que, canviarem del GR a un SL (sender local, marcat amb els colors blanc i verd).

La direcció que hem de seguir és la de Las suertes. De seguida, ens trobarem amb una pista forestal que ens talla el pas, però, nosaltres seguirem les marques del SL, i anirem recte pel sender que puja cap a la muntanya.

Una volta en aquest sender, no hi ha problema, continuem recte fins trobar-nos amb una bifurcació de senders, és ací, on tornarem a desviar-nos de la ruta, aquesta volta cap a l'esquerra per pujar fins el cim del pinar.

Per arribar dalt del cim, hi ha que tindre en compte que el sender pel que anem, continua recte i nosaltres ens hem de desviar cap a l'esquerra altra volta, ho farem en el moment que el sender deixa de pujar i va planejant. A la part esquerra, es podrà observar un muntonet de pedres que ens indica el lloc.

Per a tornar a la ruta principal sols hem de tornar per on hem vingut, i aquesta volta, a la bifurcació de senders anterior, seguirem cap a l'esquerra.
Aquest sender baixa fins una nova pista forestal, la qual, hem d'agafar cap a la dreta i continuar per ella fins trobar-nos una nova paleta del SL, on ens indica dues direccions, Las suertes (direcció de la que venim) i Torralba del pinar. En aquest cas, no seguirem ninguna de les direccions, ja que, deixarem de seguir per un moment el SL i continuarem per la pista forestal per la que estem.

Al acabar la pista, ens trobarem amb una carretera asfaltada y una paleta del SL, es a dir, tornarem a entrar en les marques verdes i blanques del SL. La direcció a agafar ara, és la de fuente montalbana.
A la poca estona d'estar caminant per aquest sender ens trobarem amb una bifuració. Ací tornem a vore el GR-333 que haviem deixat. Les direccions indicades en la paleta són les de Villamalur (sender del GR que haviem deixat) i Torralba del pinar (sender per el que venim), direccions que no s'han d'agafar. Per tant, continuarem ara, les marques de GR, però sense seguir les direccions de la paleta.

El sender que hem d'agafar, es troba a l'esquerra, baixant i marcat, en el primer moment, sobre una pedra gran amb una marca del SL en creu i una del GR.

Una volta en aquest sender, travessarem una ruta molt agradable i que ens porta quasi fins el final sense bifurcacions. Quan el sender s'acaba, trobem una nova paleta amb direccions, en aquest cas agafarem la direcció de la rambla de Villamalur (àrea recreativa). Aquest sender es troba a l'altre costat de la carretera asfaltada i comença a baixar direcció a l'àrea recreativa.

Quan acabem aquest sender, ens trobarem en una nova pista forestal, que seguint cap a la dreta i baixant ens portarà directament al lloc d'inici.

----------------------------------------------

(CAS) Esta es una de las mejores rutas que he realizado en la "serra d'Espadà", con unas vistas muy buenas y un paseo muy agradable, sin duda, una ruta que no se puede dejar pasar.

La ruta comienza en el área recreativa de Villamalur. Si venimos desde la plana, se debe pasar el pueblo y bajar hasta esta área. Una vez aquí, dejamos el coche y empezamos la ruta.

La ruta comienza siguiendo la dirección de Torralba del pinar, dirección indicada en las paletas de la GR-333. Así pues, comenzaremos a subir por un sendero marcado con las señales del GR (blanco y rojo).
Este sendero, se seguirá sin pérdida posible y cuando estemos un buen rato caminando y subiendo, cambiará a una pista forestal que comienza a planear. Esta pista se seguirá hasta encontrarnos con una paleta donde está escrita la palabra "Pavias". Justo después de esta, hay un sendero a la derecha que vuelve a hacernos subir hasta una carretera asfaltada.

En esta carretera, veremos una nueva indicación del GR-333, con las mismas indicaciones que al principio. Por lo tanto, seguiremos dirección Torralba del pinar, es decir, giraremos hacia la derecha por un sendero que sube bruscamente.

Cuando el sendero llega arriba de todo, nos encontramos con una pista forestal que nos corta el paso.

Primero, seguimos la pista forestal hacia la derecha para ir hasta lo más alto del alto del pinar. Para hacer esto, hay que seguir la pista forestal sin asfaltar y, después, pasar a una pista asfaltada y seguirla hacia la derecha continuando por ahí hasta llegar arriba. Para poder continuar la ruta, sólo tenemos que volver por el mismo camino hasta donde hacíamos el cambio de sendero a pista.

Cuando ya hemos visitado el alto del pinar y hemos vuelto al lugar donde cambiamos de sendero a pista, tomaremos la pista forestal hacia la dirección contraria de la que llevamos.
Enseguida, nos encontramos con una bifurcación de pista forestal donde hay un poste naranja de la generalitat, nosotros tomamos la pista de la izquierda.

A partir de ahí, continuamos sin problema por la pista, cambiando, un buen rato después, a un sendero que nos hará bajar hasta encontrarnos con una tercera paleta con indicaciones de Torralba del pinar.
Ahora, no tomaremos esta dirección, ya que, cambiaremos del GR a un SL (sendero local, marcado con los colores blanco y verde).

La dirección que debemos seguir es la de Las suertes. Enseguida, nos encontraremos con una pista forestal que nos corta el paso, sin embargo, nosotros seguiremos las marcas del SL, y iremos recto por el sendero que sube hacia la montaña.

Una vez en este sendero, no hay problema, continuamos recto hasta encontrarnos con una bifurcación de senderos, es aquí, donde volveremos a desviarnos de la ruta, esta vez, hacia la izquierda para subir hasta la cima del pinar .

Para llegar la cima, hay que tener en cuenta que el sendero por el que vamos, sigue recto y nosotros nos debemos desviar hacia la izquierda otra vez, lo haremos en el momento que el sendero deja de subir y planea. En la parte izquierda, se podrá observar un montoncito de piedras que nos indica el lugar.

Para volver a la ruta principal sólo tenemos que volver por donde hemos venido, y esta vez, en la bifurcación de senderos anterior, seguiremos hacia la izquierda.
Este sendero baja hasta una nueva pista forestal, la cual, debemos tomar hacia la derecha y continuar por ella hasta encontrarnos una nueva paleta del SL, donde nos indica dos direcciones, Las suertes (dirección de la que venimos) y Torralba del pinar. En este caso, no seguiremos ninguna de las direcciones, ya que, dejaremos de seguir por un momento el SL y continuaremos por la pista forestal por la que estamos.

Al terminar la pista, nos encontraremos con una carretera asfaltada y una paleta del SL, es decir, volveremos a entrar en las marcas verdes y blancas del SL. La dirección a coger ahora, es la de fuente Montalbán.
Al poco rato de estar caminando por este sendero nos encontraremos con una bifuración. Aquí volvemos a ver el GR-333 que habíamos dejado. Las direcciones indicadas en la paleta son las de Villamalur (sendero del GR que habíamos dejado) y Torralba del pinar (sendero por el que venimos), direcciones que no se han de tomar. Por lo tanto, continuaremos ahora, las marcas de GR, pero sin seguir las direcciones de la paleta.

El sendero que debemos tomar, se encuentra a la izquierda, bajando y marcado, en el primer momento, sobre una piedra grande con una marca del SL en cruz y una del GR.

Una vez en este sendero, atravesaremos una ruta muy agradable y que nos lleva casi hasta el final sin bifurcaciones. Cuando el sendero termina, encontramos una nueva paleta con direcciones, en este caso tomaremos la dirección de la rambla de Villamalur (área recreativa). Este sendero se encuentra al otro lado de la carretera asfaltada y comienza a bajar dirección al área recreativa.

Cuando terminamos este sendero, nos encontraremos en una nueva pista forestal, que siguiendo hacia la derecha y bajando nos llevará directamente al sitio de inicio.