3,7
7,4

cerca de Collbató, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera)
(In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

Circular des de la Vinya Nova cap a Sant Jeroni, pel Camí dels Francesos i tornada per Sant Joan i el Camí Vell o de les Bateries.

L’excursió d’avui comença a la Vinya Nova, a la qual s’hi arriba des de la població de Collbató (o bé des d’El Bruc). Val a dir que el Monestir de Montserrat va comprar, el 1566, unes peces de terra de conreu en aquest indret, als peus de la muntanya. La finca es va dedicar a proveir l’abadia de vi i pa i s’oferia també als pelegrins, pobres i malalts. Amb el temps esdevingué un monestir en petit, on hi baixaven a descansar el monjos ja vells o els malalts, la qual cosa explicaria la dimensió de l’edificació.

Jo, mentre espero als meus companys, prenc un cafè amb llet i parlo una estona amb l’encarregat, que ja fa estona que feineja preparant les taules d’aquest popular restaurant que, al matí, rep força gent que ve a fer un esmorzar de forquilla.

Comencem pel PR, tram fresc a obaga i sota alzinar, bona estona i força dret pel torrent del Bassal dels Gats. Caldrà explicar perquè es coneix com a Camí del Francesos. L’origen està en la Guerra del Francès. El primer cop que pujaren fou el 12 de gener de 1809. Hi pujà el comandant Desveaux amb 800 homes i ho feu per Can Maçana i Santa Cecília. Arribà al monestir per inspeccionar si h havia cap dipòsit d’armes, que era el que sospitava, però en veure que no era així es va limitar a demanar menjar per a la seva tropa i després van marxar. Però aquest camí, que nosaltres fem avui, probablement fou el que van fer servir el 27 de juliol de 1811. El problema de Montserrat fou realment la malastruga decisió de la “Junta Superior de Cataluña” de declarar “Plaza de Armas”, la muntanya i el monestir. A partir d’aquesta decisió, el maig de 1810 es van començar a fortificar els edificis, però no així la muntanya, que era massa gran, excepte per algunes bateries de canons, de les quals ja en parlarem en el camí de tornada.

A la dreta, quasi no el veiem, però ens baixa el serrat de la Socarrada i a l’esquerra, el Serrat dels Tudons.

Pel camí, en Jordi Canosa fa una fotografia d’una de les minúscules floretes d’un galzeran (ruscus aculeatus).

Un dels altres greus perjudicis causats per la “Junta Superior” fou que exigí el tresor de l’abadia per tal d’ajudar a l’esforç militar. L’abat Domènec Filgueira (alguns creuen que precipitadament) va lliurar el tresor del monestir a les autoritats, sempre insatisfetes. Al vell Arxiu, es conservaven tres rebuts signats pel marquès de Palacio, el marquès de Compigni i Enric O’Donnell, que sumaven el tresor montserratí, excepte un petit lot de joies directament assignades a la imatge de la Moreneta.

Passat el Coll del Bassal dels Gats, tenim una extraordinària vista (d’esquerra a dreta) dels Plecs del Llibre, el Montgrós, Els Ecos, el Coll del Migdia (a partir de la qual comença la famosa Canal de la Font del Llum, que va cap el nord) amb Les Talaies solitàries al centre, el Gegant Encantat i el Camell de Sant Jeroni... ... ...

Si algú vol llegir més, pot clicar al blog vinculat.

• Foto de dixie74

dixie74 17-feb-2013

Perdona que lo digo pero esta ruta no es NADA FÁCIL. La subida es un camino muy estrecho en que se tiene que trepar por las rocas y hay momentos en que no se sabe donde poner el pie. Y como la subida era mucho mas chungo que nos esperábamos tuvimos que bajar por el mismo camino resbalando cada dos por tres. Creo que la categoría de este camino esta equivocado y que debe ser recomendado como 'MEDIO'. Eso dicho gracias por subir la ruta

• Foto de Miquel Garriga

Miquel Garriga 17-feb-2013

Hola Dixie, siento que hayas tenido dificultades. La verdad es que Montserrat siempre tiene algún tramo con piedras. En cualquier caso el tema de la dificultat siempre es subjetivo. Suelo valorar en función de la dificultad tècnica de progresión que, claro, para unos puede ser más fácil de lo que digo y para otros menos. En cualquier caso, te agradezco el comentario, porque puede ser útil para otros que la quieran hacer. Solo quisiera especificar que para los habituados a todo tipo de excursiones no lo veran difícil y para los demás quizá sea aconsejable identificarla como de tipo "moderado". Un tema clave: por Monserrat nunca vayáis (no digo que fuera vuestro caso) con zapato deportivo, usad siempre botas de buen agarre.
    Felices caminadas!

• Longway 30-mar-2013

Bueno, pues sí. Sube muy derecho, pero no es difícil para quien está habituado. Explicada con información a menudo desconocida.

• Foto de pere2305

pere2305 04-jul-2013

Miquel he fet aquesta ruta el dissabte i vaig gaudir moltíssim, gracies per pujar-la.

• Foto de rulus_h

rulus_h 13-mar-2016

Una ruta dura pels primers km., però molt maca i amb unes vistes espectaculars. Gràcies per compartir el track.

• Foto de Sergio_MuSi

Sergio_MuSi 11-dic-2016

Hemos hecho hoy la ruta y una gran ruta!! Hemos visto en la subida un montón de cabras!! Gracias por subirla!!

• Foto de FRANKI3009

FRANKI3009 21-may-2018

He realizado esta ruta  verificado  ver detalle

Muy buena ruta. Una ascensión al principio fuerte pero muy interesante. Gracias por haberla compartido