• Foto de VISTABELLA: UN RECORREGUT PER LA MEMÒRIA HISTÒRICA: MAS MONÇÓ - TOSSAL BATALLA-  MOLI DE L'ASSOR

Fecha de subida 3 de noviembre de 2014

Fecha de realización octubre 2014

3,6
7,2

cerca de Molí Azor, Valencia (España)

VERSIÓ ACTUALITZADA A PARTIR DEL CAMÍ REALMENT FET EL DIA 26 OCTUBRE 2014
Es tracta d'una zona que durant la postgerra va estar habitada per persones honestes i treballadores les quals, malgrat viure una economia de subsistència, en alguns casos van morir pel simple fet de que alguna volta no havien tingut més remei que vendre menjar als maquis de la zona. Per eixe motiu a l'any 1947 van detindre al Mas de Monçó a Pedro Solsona i a Manuel Salvador, acusats de col.laborar amb el maquis. Els van matar poc després prop de Vilafamés, en aplicació de la Llei de Fugides. Els familiars encara no han recuperat el cos. Deixem el cotxe dalt del Túnel, passem pel mas del Xatxo em busca del mas de Monçó que és on vivien els morts, barranc del Molló, pugem al Tossal de la Batalla, baixem al barranc de l'Assor, anem al sorprenent Molí de l'Assor, amb un anoguer gegant, mas de Prats i tornem un altra volta al Mas del Xatxo i a la zona d'aparcament. Des de dalt del Tossal de la Batalla es poden vore nombrosos masos, de Mosqueruela i Puertomingalvo, on també van haver-hi incidents, en alguns casos semblants: Cotanda, Les Vaques, Los Castillejos, Las Simonas, La Torre Belenguer....