Fecha de subida 23 de noviembre de 2020

Fecha de realización noviembre 2020

2,6
5,2

cerca de Wittem, Limburg (Nederland)

Afwisselende wandeling rondom Gulpen en Wittem met mooie vergezichten, stilte in het Schweibergbos en het Wagelerbos, akkers, weiden en bossen, de Geul en de Gulp. De wandeling start op een grote parkeerplaats (gratis) bij het klooster en het kasteel in Wittem. Er is horeca in Wittem in Gulpen en op de Gulperberg.
Vanaf de parkeerplaats loop je langs het klooster, een regionaal bedevaartsoord van de heilige Gerardus Majella, de weg naar Eys in. Na korte tijd neem je het Gerarduspad door de akkers richting het gehucht Cartils. Van Cartils loop je terug naar de Wittemer Allee (N575) en kruist deze. Je loopt een kort stukje langs de weg en neemt dan het voetpad over de Geul en langs de sportvelden naar de Oude Rijksweg in Gulpen. Vanaf hier neem je een voetpad de Gulperberg op. Bij de Oude Akerweg neem je het Bergpad de heuvel verder op. Je volgt een pad parallel aan de Gulperbergweg met mooie uitzichten over Gulpen en de Geulvallei. Je kruist de weg en klimt verder naar het Mariamonument waar je prachtige uitzichten alle kanten op hebt. Na een ommetje rond het monument gaat het langs een restaurant naar een voetpad dat je richting het centrum van Gulpen voert. Je loopt over de Deken Schneidersstraat en kruist de Rijksweg naar de Markt voor een korte pauze. Je kruist de Rijksweg weer terug en neemt het voetpad langs de Gulp. Je loopt naar de rand van de heuvel en neemt dan het voetpad Steenkuil de heuvel op. Eerst een holle weg, maar vlak bij de top heb je ook uitzicht over Gulpen en de Gulp vallei. Boven loop je langs de camping met mooie uitzichten, en neem je de Verlorenkostweg. Tot aan de Verlorenkost boerderij is weg verhard. Daarna is deze onverhard en voert het langs de akkers en weiden tussen Wagelerbos en Schweibergerbos. Op het einde, bij de golfbaan, neem je een kronkelend pad door het Schweibergbos. Je volgt dit pad enige tijd tot je aan de andere kant van het Schweibergerbos opnieuw bij het Gerarduspad uitkomt. Hier heb je mooi uitzicht over de graslanden naar Mechelen, Partij en Vijlen, en de Hoeve Hommerich. Je volgt het Gerarduspad naar de Hommerigerweg, en volgt deze naar de voet van de Bergweg. Hier neem je het Gerarduspad door de weiden naar de Rijksweg. Je kruist de Rijksweg en de Geul en neemt het voetpad te Wittem langs het kasteel Wittem terug naar de start.

Berghem

Weg op de heuvelrug met mooie uitzichten, langs een camping met horeca.

Bergpad

Voetpad door graslanden de Gulperberg op

Cartils

Gehucht. Je volgt vanaf Cartils de weg naar de N575 over de gelijknamige weg met zicht op het kasteel Cartils

Deken Schneiderstraat

Weg met plantsoen, fonteintjes en beelden richting de Markt waar de Gulp onderdoor en doorheen stroomt.

Gerarduspad

Pad genoemd naar de heilige van het bedevaartsoord in Wittem, door de akkers naar Cartils.

Gerarduspad langs Schweibergerbos

Gerarduspad (genoemd naar de heilige van het bedevaartsoord in Wittem) langs bos en graslanden met mooie uitzichten.
Puente

Geul brug

Brug over de Geul

Graspad Gerarduspad

Het Gerarduspad voert over het gras naar de Hommerigerweg
Río

Gulp

Het riviertje stroomt achter de huizen langs de Rijksweg en gaat dan onder de Rijksweg door naar de Markt

Langs Wagelerbos

Je loopt hier langs het Wagelerbos door het droogdal tussen Wagelerbos en Schweibergerbos

Lookerplei

Veldweg aan het eind van de Verlorenkostweg, bij de golfbaan, aan het eind van het droogdal tussen Wagelerbos en Schweibergerbos

Pad door Schweibergerbos

Kronkelend pad met af en toe omgevallen bomen door het Schweibergerbos

Rondom Mariamonument

Je loopt hier rondom het Mariamonument op de Gulperberg met prachtig uitzicht alle kanten op.

Steenkuil

Holle weg de Gulperberg op.

Verlorenkostweg

Verharde weg tot aan de boerderij, daarna een veldweg.

Voetpad Gulperberg

Voetpad de Gulperberg op

Voetpad langs Gulperbergweg

Pad door graslanden parallel aan de Gulperbergweg met mooi uitzicht

Voetpad te Wittem

Voetpad te Wittem voert je over een laan met bomen langs het kasteel terug naar de parkeerplaats aan de start