cerca de Berga, Catalunya (España)

De Santa Coloma de Queralt (Berga) a Montsegur - El Camí dels Bons Homes

Una ruta que uns companys del Club han fet l’agost del 2010.

Aquesta ruta és, al meu parer, la més maca (i dura) que hem fet en 4 dies.
Plantejada per fer-la amb alforges, el gran repte és no despistar-se, no perdre’s i procurar no patir cap accident ni incident que ens faci perdre temps.
Si es tracta de fer la ruta gaudint del paisatge, fent fotografies i filmacions, les etapes necessiten el seu temps, tot i tractar-se de distàncies no massa llargues. Però és que en aquesta ruta, com en d’altres, es combina l’espectacularitat del paisatge amb la duresa d’alguns trams, amb uns pendents forts i un bon desnivell acumulat positiu (i negatiu) ...

Aquí teniu un petit recull de les dades que hem extret del nostre GPS.
Les distàncies de les etapes són correctes, però l’altimetria pot no ser tant fiable degut als errors de GPS, sobretot quan en zones molt obagues la recepció del senyal no és tant bona com voldríem tots.

Etapa 1 : de Queralt a Gòsol.
Distància : 42 quilòmetres.
Desnivell positiu acumulat : 1.750 metres.
Desnivell negatiu acumulat : 1.420 metres.

Etapa 2 : de Gòsol a Bellver de Cerdanya.
Distància : 66 quilòmetres.
Desnivell positiu acumulat : 2.420 metres.
Desnivell negatiu acumulat : 2.780 metres.

Etapa 3 : de Bellver de Cerdanya a Mérenc-les-Vals.
Distància : 66 quilòmetres.
Desnivell positiu acumulat : 1.510 metres.
Desnivell negatiu acumulat : 1.430 metres.

Etapa 4 : de Mérenc-les-Vals a Montsegur.
Distància : 70 quilòmetres.
Desnivell positiu acumulat : 1.855 metres.
Desnivell negatiu acumulat : 2.255 metres.

Un enllaç a Picasa per a veure unes quantes fotografies http://picasaweb.google.es/113314937205854235605/CamiDelsBonsHomes2010#

Atenció :

Hi ha un tram extra que varem fer per error, després de fer el coll de Porté-Puymorens, abans de començar a baixar cap a Porta. Varem passar-nos un trencant i això ens va dur a fer un tram d’anada (pujant) i la seva corresponent tornada (baixant); va ser poca cosa, però si us ho voleu estalviar, ja ho sabeu.

Per a fer aquesta ruta hem utilitzat la següent guia/roadbook :
La ruta dels Bons Homes - De Berga a Montsegur amb bicicleta.
Autor : Ignasi Besora
Editorial : Altaïr
ISBN : 84-7972-019-0

Apa, que tingueu bona ruta.

zyrry 04-jul-2011

Bones la tornada desde montsegur cap a berga com la vareu fer, coche asistencia o hi ha bona combinacio de autocar ......

BTT Llagostera 05-jul-2011

HOLA Zyrry...

El primer cop que ho varem fer, érem 4 i ens van dur amb un furgo a la sortida, que després ens va recollir a l'arribada.
    És una mica mala jugada pel que ha de venir, perquè Montsegur és lluny.
    Aquest segon cop (el d'aquesta entrada al WIKI), varem llogar un MINIBus amb remolc, que ens va dur i ens va recollir.
    Va ser el millor per a nosaltres, sense cap mena de dubte : som de Llagostera, al Gironès, i Berga ja ens queda prou lluny, però Montsegur molt més.

Si necessites saber-ne més, ja ho saps.
    SORT !!!

zyrry 06-jul-2011

Oh moltes gracies, posats a demanar, seria de gran interes saber els trams tecnics i de forta pujada.

Salut!!!

BTT Llagostera 06-jul-2011

La resposta és fàcil i ràpida : TOTS !!!
    TOTS els trams són tècnics i de pujada forta ;-)
    He, he...

Mira, jo et puc parlar des del punta de vista del qui ha fet la ruta amb la BTT i les alforges.
    Hem fet d'altres rutes de 4 dies : hem voltat per la Cerdanya, per les Alberes, de Llagostera al Montseny i tornar pel Montnegre, Tossa. Fins i tot hem fet una ruta per els Ports de Tortosa i Beseit.
    I, bé... quan varem plantejar-nos de fer novament els Bons Homes, vaig comentar als companys que la feien per primera vegada que era la més maca i la més dura de totes les que havíem fet.

Acabat el sermó, anem al gra :
    Cada dia es fa algun tram a peu.
    El primer dia és potser el més assequible, per la distància, però hi ha trams a peu.
    El segon dia és el més dur, sobretot quan surt de Bagà i has de pujar fins al Coll del Pendís, passant pel refugi de Sant Jordi.
    El tercer dia hi ha una mica de tot, però els trams més fotut són els que baixen de l'Hospitalet cap a Mérens : no són de pujada, però hi ha molts sender amb molta pedra.
    I la quarta ruta, només de sortir de Merens i fins a arribar a no recordo quin coll, la cosa és de bicicleta a coll.

Si vas al WEB del Club, desplegues el MENU i busques a la secció de Vídeos, tindràs l'oportunitat de veure el que varem poder gravar (en 3 part).
    També ho trobaràs al YouTube.

Però, recorda : l'etapa més dura, segurament, la segona.

PEP

BTT Llagostera 06-jul-2011

Per cert, com t'he comentat, el tram més dur és el que va de Bagà al Coll del Pendís.
    Això forma part del tram Gòsol-Bagà-Bellver.
    Del Coll del Pendís fins a Bellver no hi ha cap complicació, és una baixada molt bona i un tram final de planer molt suau.
    Però de Bagà al refugi de Sant Jordi hi ha un bon tram a peu i bici a coll.
    i del refugi al Coll del Pendís, un altre bon talla a peu.
    És el que té la ruta... que és collonuda !!!

• Marc25 28-may-2012

Holes estic mirant per fer el cami dels bons homes, soc d'Anglès, prop de Girona, la meva intensio es començar a casa agafant el cami sant jaume i arrivarme a Berga i allà fer el cami dels bons homes i tornar per la transpirinaica cap a Cap de Creus, es possible, que pel mig del cami dels bons homes agafar la transpirinaica fins cap de creus, no disposo de gps, com ho veieu el que hagiu fet el cami dels bons homes, tinc 3 setmanes de vacances, es pot fer bé o les alforges faran molta nosa, i si la ruta està ven marcada, gracies espero resposta.

BTT Llagostera 30-may-2012

MARC25, referent a la teva pregunta : Jo he fet de la Molina fins al Cap de Creu (l'any 1994) amb alforges. He mirat uns tracks per a GPS i he vist que a Bagà podries enllaçar amb la transpirenaica (si més no, amb alguna de les seves variants) i enfilar cap a Planoles. Consideracions : Jo totes les rutes que he fet de 4 dies ha estat amb alforges. Només en la primera (Molina-Cap de Creus) he dut sac i màrfega per dormir a terra. En totes les altres m'he buscat la vida amb temps per planificar les etapes i reservar algun lloc per dormit. Per tant, les alforges m'han servit per traginar roba neta, roba de carrer, sandàlies, articles d'higiene, olis, càmeres, eines, menjar... El Camí dels Bons Homes té etapes força dures, sobretot la segona etapa, que travessa el Cadí, però si enllaces a Bagà amb la transpirenaica, aquest punt de l'estalviarà (tot i que potser et tocarà fer alguna altra "pujadeta") En els trams a peu és on es nota més que duus alforges, sobretot si t'has de carregar la bici a coll. Tret d'aquests casos, les alforges es noten, clar que sí, però es va fent. La ruta dels Bons Homes no la recordo especialment ben (ni mal) marcada : recordo haver vist alguna marca, però poca cosa. He fet servir sempre un RoadBook que ens va anar molt bé : La ruta dels Bons Homes - De Berga a Montsegur amb bicicleta. Autor : Ignasi Besora Editorial : Altaïr ISBN : 84-7972-019-0 Per acabar : et recomanaria fer-te amb un GPS. Les rutes que tu vols fer les trobaràs a Internet (jo les tinc) i sempre aniràs millor i guanyaràs temps. Això sí, cal portar SEMPRE algun mapa de la zona. Per cert, nosaltres som de Llagostera. Mira el nostre WEB (www.bttllagostera.cat) i vine a alguna sortida de les que programem. És fàcil que coincidim i en podem parlar. Salut !!!

• Foto de DAU Apps

DAU Apps 21-jun-2012

Acabem de publicar l'app oficial del Camí dels Bons Homes, amb mapa GPS offline, previsió del temps, allotjaments, etapes per btt, cavall i a peu i aviat també Realitat Augmentada.
    http://itunes.apple.com/us/app/cami-dels-bons-homes/id534891199?mt=8 Acabamos de publicar la aplicación para móbiles iPhone del Camí dels Bons Homes. Con todas las variantes de la ruta (a pie, a caballo, en btt), mapa GPS offline, RA, alojamientos, servicios, descripciones culturales, previsión del tiempo.

• kas.29 26-nov-2012

Hola estoy estudiando la ruta para hacerla y me gustaria saber como organizaron donde dormir. mas que nada para hacer las particiones del track.
    un saludo y gracias

BTT Llagostera 26-nov-2012

Hola... kas.29

Las localidades en las que pasamos noche fueron :

Gòsol ( Hotel Franciscó)
    Bellver de Cerdanya (Hotel Bon Repos)

Mérenc-les-Vals (en una Chambre d'Hôtes : una casa de huéspedes)
    En Mérenc-les-Vals no hay nada más... había un albergue en el que estuvimos la primera vez que pasamos por allí, pero en nuestra último recorrido estaba feura de funcionamiento.

Las estapas tal qual las hicimos se van "estirando" un poco cada día, por lo que si dispones de más días, podrías valora el hacer la 3a noches antes de Mérenc-les-Vals.

Suerte !!!

Pep

• kimotora 28-ago-2013

bones!!! aquest dilluns tenim plantejat fer la ruta dels bons homes pero al revés, sortint de montsegur, ho veieu factible? tambe ens interesava arrivar a el miracle en verç de berga, mirarem de trovar algún track.

BTT Llagostera 28-ago-2013

No t'ho sabria dir...
    Recordo que en el sentit que ho varem fer nosaltres hi havia trams de pujada que els havíem de fer a peu, per lo dur, tècnic i les alforges, però estic segur que aquests trams es farien bé de baixada.

També hi ha algun tram, entre Merens i l'Hospitalet, que el fareu de pujada i us resultarà difícil... quasi bé millor per carretera. Però ara no podria dir-vos quin punt és exactament.... la memòria se me'n va.

Sort !!!

• kimotora 29-ago-2013

merci doncs!!! havere si no tenim gaires contratemps i ho podem fer amb els 4 dies planejats!!

zyrry 29-ago-2013

Es brutal os ho pasareu molt be, lo que no pilles per un costat o pilles per el altre, el varem fer amb un company,
    berga - motsegur, i ara el faria al reves.

Un dels millors hospedatges, el alberg refugi de Merens les vals, aquella dona es meravellosa, bon menjar servicial, molt bona gent, com k anavem 2 no vam reservar a cap lloc o vam fer nit

• kimotora 09-sep-2013

Ja em tornat del cami dels bons homes!! al final ens han sortit 300km. ja que a bagà vam agafar la variant del solsonés.
    Em vist que la ruta te molts trams per trialeres intransitables amb la bici, com per ex, de merenç-les-vals a l'hospialet, i d'altres que per evitar-les feies molt asfalt, com per ex. la pujada al port de puymorenç que despres de vere com estaba el senderó de merenç vam decidir fer-lo per carretera, ja que preveiem que seria inviable poder-lo pujar pedalant.
    Tot i així la ruta es molt maca ja que et permet travessar els pirineus, la serralada del cadí i, en el nostres cas vere des de la cara nord el pedraforca.
    Tambe comentar que vam fer la ruta sortint des de montsegur i crec que es la millor obció tot i que com ja e comentat hi ha molts trams no ciclables i molts trams per asfalt.
    Merci pels tracks btt llagostera!!

BTT Llagostera 11-sep-2013

De res...

Ens alegrem que us hagi agradat.