4,5
9,0

cerca de Cabdella, Catalunya (España)

Tot i que existeix la possibilitat de pujar amb el Teleferic de l'Estany Gento , jo sortiré des de l'Embassament de Sallente, allargant la ruta en distancia i desnivell, si alguna persona, en el futur, vol fer la meva ruta és bo que sàpiga que té l'opció de retallar-la un xic.

El començament de la ruta no té cap secret, es tracta de pujar per la Cana del Pigolo fins a trobar l'antic camí on circulava el tren per construir tots els embassaments que tenen els estanys, un cop ha aquest camí s'ha de seguir fins a l'estany Gento. Just davant del restaurant, comença la drecera que porta al refugi Colomina, nosaltres pujarem per aquí i baixarem per la ruta normal. Aquesta drecera no és difícil però no hi trobarem senyals o marques, a més el camí és molt poc marcat, haurem d'anar atents per seguir la direcció correcta, pocs metres abans d'arribar al refugi, la ruta normal i la drecera s'ajunten.

Un cop al GR, sense arribar al refugi, el seguim direcció al Refugi Josep Maria Blanc, aquí no tindrem problemes, doncs és un camí molt marcat i fressat. anirem passant pels estanys de Colomina i de Mar, i pel Pas de l'Os, fins a arribar ha l'estany de Saburó, aquí tenim una nova bifurcació (pal indicador), el camí que portàvem gira a la dreta cap la collada de Saburó, nosaltres girem a l'esquerra, cap al coll de Peguera i el refugi Ernest Mallafrè, passem al costat de l'estany de Saburó de Dalt i d'un interessant bivac, on podem fer nit d'alló més bé, i remuntem una mica més però quan el corriol gira decididament cap al coll de Peguera nosaltres l'hem d'abandonar, cap al coll de Mar, no tenim camí i només veurem 4 fitades, però la direcció és evident, tenim el coll just davant.

Un cop al coll només es tracta de guanyar la cresta, fàcil, i anar fins la punta del Pic de Mar, amb passos de II grau com a molt, un cop allà hem de tornar cap al darrere per seguir per la cresta, sense dificultats, o per la nostra esquerra, en el sentit de la marxa, per arribar fins al Pic dels Vidals, sostre de la sortida, amb un panorama molt ample, que arriba fins a Las Maladetas, passant pel Montsent de Pallars, Peguera, Subenuix, Gran Tuc de Colomers, Punta Alta, Besiberris, etc, etc.

Del Vidals al Tort potser és el pitjor tram del dia, perquè la cresta és formada per grans blocs, que hem d'anar salvant, o perdre un xic d'alçada per després guanyar-la, un cop al cim del Pic Tort el panorama és molt semblant, potser guanyem més visió cap al Sud.

Per baixar hem d'anar seguint el llom sud del Pic Tort per després anar pèrdent alçada cap als estanys dels Vidal d'Amunt, dels tres estanys, el camí va a passar per la sortida d'aigües del més baix, després seguirem baixant, sense camí i amb poques fitades, fins a l'estany dels Vidals, preciós i solitari, poc més a baix passem pels plans anomenats Feixants del Prat, i encarem l'última baixada fins a trobar, novament, el GR o Carros de Foc, just al desviament de l'estany Tort, d'aquí només hem de seguir aquest massificat camí fins al telefèric de l'estany Gento per, tot seguit, desfer el camí de pujada fins a arribar a l'embassament de Sallente.