3,0
6,0

cerca de Setcases, Catalunya (España)

El circ d'Ulldeter es un dels grans clàssics del Pirineu català, a l'estiu i a l'hivern. Es un d'aquells indrets que tots visitem, i més d'una vegada, al menys jo ho he fet, i de ben segur hi tornaré. La seva facilitat d'accés, gràcies a l'estació d'esquí de Vallter 2000, i els suaus relleus de la majoria de muntanyes que l'envolten fan que sigui un indret molt visitat i, per tant, massíficat segons quins dies hi vagis.

Els cims que he pujat són el Pic de la Dona, el Bacivers i el Bastiments, a més de la petita elevació del Puig Ombriaga, cims que tanquen el Circ d'Ulldeter pel nord, pel sud són els dos Gra de Fajol, però aquests dos últims cims els deixaré estar per un altre dia, tot i que la vista del Circ d'Ulldeter des del cim del Gra de Fajol Gran és de les millors que podem gaudir per aquestes contrades.

Tot el dia he gaudit d'una neu ideal per caminar amb grampons, dura, que feia que avançar fos relativament fàcil, només als últims metres, avanç del cim del Bacivers, he trobat un tram de neu cristall, que es trencava a cada pas, i ha fet que per arribar al cim, hagi que hagut que guanyar-mo de valent, la resta del dia tot un plaer per caminar.

Deixaré el cotxe al penúltim pàrquing abans d'arribar a la part superior de Vallter 2000. Això ho faig perquè tinc la intenció de baixar pel camí del refugi i, d'aquesta manera, divideixo el tram de carretera en dues parts, al començar i al acabar la ruta.

Pujaré pel Barranc de la Portella fins a arribar a la Portella de Mentet, aquí giraré a l'esquerra (ponent) per remuntar les amples pales del Pic de la Dona. D'aquest cim baixaré cap al Coll de la Geganta, passant primer per la petita elevació del Puig Ombriaga.

Al coll de la Geganta deixaré la pujada al Bastiments per l'Esquena de l'Asse per entrar a la Coma de Bacivers o de Morenç, per remuntar desprès, les fortes pales que porten al cim del Bacivers.

També entraré al regne del silenci, de la soledat, si fins al Coll de la Geganta he anat veient altres muntanyencs, aquí, a la Coma de Bacivers i fins a arribar al Bastiments, aniré tot sol, ningú més dona aquesta volta avui, almenys mentre hi estava jo, i això, a un punt tan visitat del Pirineu Oriental es tot un luxe, que tant jo com la meva gossa vam gaudir plenament, de fet, l'estada al cim del Bacivers va ser més llarga de l'habitual, doncs vam estar jugant amb la neu una bona estona.

Del Bacivers al Bastiments només tinc de seguir l'ample cresta que els uneix, solament l'última pala de pujada pot fer-nos suar una mica, doncs té una bona inclinació. Al cim torno a estar envoltat de gent, ara si, s'acaba la tranquil·litat, ja que el fàcil accés al Bastiments pel coll de la Marrana fa que sigui un cim super-visitat.

Com ja he parat molta estona al Bacivers aquí quasi no ho faig, unes fotos, un petit intercanvi d'impressions amb un muntanyenc que havia seguit el meu recorregut per la cresta que m'ha portat fins aquí i segueixo caminant. Ara només he de baixar al coll de la Marrana i entrar a la part alta de l'estació d'esquí de Vallter 2000, aquí tinc dues opcions, les dues fàcils.

Si volguéssim afegir el Gra de Fajol hauríem de contar una mica més d'una hora per pujar i baixar des del coll, jo no ho faig per què avui vaig sol, i a casa no estan acostumats surti sol a la muntanya, i menys a l'hivern, per tant, decideixo que ja en tinc prou, ja tindre temps de pujar-lo un altre cop que torni per aquestes contrades .

La primera de les dues opcions per baixar fins al pàrquing superior és seguir qualsevol de les pistes d'esquí que hi trobem, no tindrem pèrdua, arribarem al cotxe molt fàcilment. L'altre, la que vaig seguir jo, és baixar cap al refugi d'Ulldeter i baixar a la carretera seguint el GR-11. Vaig fer servir aquesta opció per evitar possibles problemes amb la gossa a l'haver de creuar les pistes d'esquí, de fet ja vaig deixar el cotxe al segon pàrquing pensant en baixar per aquí i no per les pistes, però qualsevol de les opcions es valida.

Un cop a la carretera només he de remuntar uns minuts per la mateixa fins a arribar al cotxe, donant per tancada la magnífica ruta d'avui.