2,2
4,5

cerca de Benasque, Aragón (España)

Tot i que ho marco com a ruta per raquetes nosaltres no las vam fer servir, a la pujada la neu estava molt bé per crampons i a la baixada vam fer-ho per la ruta directa i com passa per unes pales amb forta inclinació no son recomanables.

Atenció a la part final de la ruta de baixada, pales molt inclinades i amb risc d'allaus, es millor assegurar el dia per fer la ruta o evitar aquest tram, al track tinc un waypoint on podem enllaçar amb la ruta de pujada evitant aquest últim tram.

Per pujar al Pic d'Estos hem de deixar el cotxe al pàrquing del barranc de Literola, a la carretera de Benasc a l'Hospital de Benasc. Allà hem d'agafar el camí que puja per la vall de Literola, el mateix camí que va cap al Perdiguero. l'hem de seguir fins a arribar a la cabana de Literola, a les hores hem de deixar-lo i remuntar unes pales al sud i gira a l'oest per fer una llarga diagonal fins a la Collada del Frontonet, allà ampliem les vistes cap a la vall d'Estos i el sector del Posets. Només hem de seguir la fàcil carena del Frontonet per fer cim d'aquesta muntanya, quasi sense parar baixem al Coll d'Estos i pugem al pic d'Estos seguint una forta pala que ens farà suar de valent, per acabar fent cim per una petita i fàcil cresta.

Al cim el panorama que ens envolta ens deixa bocabadats, és esplèndid, un autèntic espectacle de cims, un bon grapat d'ells de més de 3000 metres, fàcilment poden ser uns 50 cims d'aquesta alçada. Las Maladetas, pel vessant de Cregueña, quasi al complet, amb l'Aneto traient el nas al fons, amb la seva canal Estasen que es mostra clarament, si anem girant en 360º veiem los Llanos del Hospital, el Salvaguardia, Mall Pintrat, Boum, Maupas, Crabioules, Perdiguero, Seil de la Bacuo, Clarabides, Gias, Bardamina, La Paul, Posets, part de la cresta de las Espades, Forquetas, Escorbets, Tucas de Ixea, Agujas de Perramo i molts més que hem deixò, com he dit, tot un espectacle.

Després de més d'una hora al cim, a la més absoluta soledat, gaudint de tot el que ens envolta, baixem cap al coll d'Estos, amb una neu bastant tova que ens fa suar un xic per poder assegurar la petjada. A poc a poc podem baixar amb seguretat i seguir, ara per la baixada directa, que ressegueix la vall paral·lela al llom que baixa del Pic d'Estos cap al nord-est. Cap als 2300 metres (aprox) podem girar al nord (esquerra) i anar a buscar el camí de pujada just on hem començat la diagonal de pujada. Si seguim baixant per aquí, cosa que vam fer nosaltres, hem de tenir en compte que passarem per unes pales molt inclinades i exposades a les allaus, per tant haurem d'extremar les precaucions, sobre tot el tema de la estabilitat del mantell de neu.

La baixada fa una diagonal per després baixar directament al barranc de Literola, que després creuem i ens ajuntem amb el camí de pujada, un cop aquí ja només ens queda desfer aquest camí fins al pàrquing on hem deixat el cotxe.