Dificultad técnica   Moderado

Fecha de realización mayo 2017

2,8
5,5

cerca de Virgen del Camino, Valencia (España)

Dette er en rute til "Cruz de la Muela", Møllesteinkorset, og videre til den lille toppen på fjellet Las Navetas, deretter over fjellkammen og ned den klassiske stien som kalles Las Minas etter en nedlagt gruve.

Korset er en av de mest populære turmål i Orihuelafjellet, og det er flere varianter av denne turen. Spanjolene kaller dette stedet også for "Balkongen over Lavlandet", ut fra den fine utsikten.

I denne varianten skjer parkering ved Santuario de la Virgen del Pilar, et kapell som ligger like etter tettstedet Montepinar (På kart finner du også navnet Ermita Montepinar). Fra AP-7 tas av i avkjøring 740 og til CV91/Hospital i begge rundkjøringer etter avkjørsel. Følg skiltene til Orihuela. Ved rundkjøringen under den nye jernbanebroen følges skiltene til N340. Fortsett rett frem og ta avkjørsel mot La Matanza. I en sving etter passering av Montepinar svinges til venstre opp til kapellet. Det kan være vanskelig å se oppkjøringen.
Koord parkering: N 38º 7,087' W 0º 57,942'

Fra kapellet gås tilbake langs veien, og ned en trapp på høyre side, ned på en grusvei som etter hvert går over i asfalt, gjennom Montepinar til enden av Calle Orense (oppvarming før fjellet...), hvor man starter den bratte stien opp mot korset. Man kommer til stidele og tar den korte veien opp til korset.

Deretter går ruten ned og videre innover i fjellet. Man passerer stidele merket "Senda del Burro" (Eselstien) og fortsetter videre inntil neste stidele merket "LA RANA" (=Frosken), se bilde, hvor man tar til venstre, og vil da passere "Diamanten", se bilde. Diamanten har fått sitt navn ut fra krystallene, troligen dolomitt, mens spanjolene tydeligvis kaller dette stidele Frosken. Så fortsettes videre til stidele nedenfor fjellet Las Navetas. Herfra forseres bratt opp til toppen på Las Navetas.Det innebærer en forsering opp en bratt fjellknaus. Forseringen er relativt kort, og det er godt "trinnfeste" så de fleste vil greie dette greit! Fin sti på fjellryggen herfra til de 26 svingene ned Las Minas. Man kommer ned til en dam og tar til høyre og er straks tilbake til parkeringen ved kapellet. Se bilder!
For de interesserte: Korset er 14.8 m høyt og "armen" er knapt 8 m.