Dificultad técnica   Moderado

Fecha de realización diciembre 2013

3,3
6,6

cerca de Fredes, Valencia (España)

Fredes, Salt del Robert, Portell de l'infern i Foradada - 13.22 km (circular, horari) - wikiloc id 5922972 - Moderat - a prop de Fredes, Ports de Tortosa-Beseit (Sistema Ibèric) Valencia

Espectacular, preciosa, completa i entretinguda ruta circular pels voltants de Fredes, seguint totalment el PR-V 75. Recorregut totalment senyalitzat amb planxes metàl·liques d'acer inoxidable, que canten molt, no s'integren en el paisatge, son enormes i poc efectives. Exagerades, ostentoses.

Sortim de Fredes, agafant el carrer que baixa de la façana de l'església i aviat girem a l'esquerra i agafem la pista. Desprès d'un tancat revolt a l'esquerra i d'un de més obert a la dreta, hem de deixar la pista i agafar un corriol que surt baixant a l'esquerra i està senyalitzat. El corriol, maquíssim anirà baixant, és frondós i comencem a veure cingleres als dos cantons. Baixarem al barranc del Sant. Passarem per la canaleta d'en Mauro, una petita font, eixuta en aquest cas. Més avall ens trobarem amb el Salt del Robert, un bonic salt en que baixa una fina cortina d'aigua. Te molta altura, uns 40 m., però poca aigua, es molt vertical ja que cau de la cinglera.

Continuarem pel fons del barranc, i el camí es converteix en pista. Davant de l'edificació de la Tenalla, que veiem a l'altre cantó del barranc, la pista es bifurca. Agafem el trencall de la dreta. En la de l'esquerra aniríem al refugi i a l'embassament d'Ulldecona. La pista voreja la carena en la que destaca las Punta del Solà d'en Brull, sempre contemplant diverses cingleres. La zona és molt boscosa.

Mes endavant, ja a la cara sud, la pista es converteix en un camí més estret, passarem pel costat del Pi Pastor. El camí es converteix en un corriol, molt fressat i amplet. Arribarem a una bifurcació, trobarem un indicador de Sola d'en Brull. Agafem el corriol que surt a la dreta i començarem a pujar, primer de manera suau, però desprès s'enfila de valent per pujar al Portell de l'Infern, un coll enmig de dues parets ben tallades que pot recordar (salvant les distàncies, la Bretxa de Roland).

Reculem uns metres i agafem un corriol que baixant surt a l'esquerra. Passarem pel costat d'una bauma en la que es va construir unes parets de pedra seca. Seguirem el corriol fins arribar a una bonica i estreta portella que ens obre la vista al vessant nord. No veiem pas franc per continuar i reculem fins a trobar un altre corriol que puja fort a la dreta per arribar a una gran Roca Foradada, amb bones vistes sobre el vessant nord. Baixem i tornem al Portell de l'Infern.

Creuem el portell i seguim planejant i vorejant l'alta cinglera, Trobarem balmes i coves. Poc desprès deixarem a la dreta un corriol que baixa al barranc del Sant. El corriol comença a pujar de nou, amb un pendent destacable, arribant a una edificació; el Mas de Pitxón, amb unes vistes fantàstiques al caure la tarda. Continuarem pujant, més endavant el corriol es converteix en pista. Quan tornem a baixar el camí es fa més estret i trobem el camí que hem deixat al sortir per baixar el barranc. Desfarem la pista fins a retornar a Fredes, on acabem aquesta espectacular i completa ruta.

Molt i molt recomanable. No us la perdeu si aneu als Ports.

UTM ETRS89 - 1091 m - 10:19:05 - 31 T 260978 4509899 (40.705346, 0.170672) - inici

- Itinerari (circular, horari):
Fredes, Salt del Robert, la Tenalla, Pi Pastor, Portell de l'Infern, Foradada, Portella, Mas del Pitxón, Fredes.

- IGN: Fagedes dels Ports. Cataluña. Reserva Natural Parcial 867
- IGN: Els Ports, Cataluña. Parque Natural. 35050
- PEIN (PTT 113) els Ports. Sistema Mediterrani. Baix Ebre, Montsià, Terra Alta.
- Itinerari coincident amb trams del GR - 7 i PR-V 5
- Mapa Ed. Piolet: Estels del Sud. La Travessa del Massís dels Ports. Escala 1:25.000

- punts d'interès:
31 T 263362 4509317 - 941 m - Foradada
31 T 260978 4509899 - 1091 m - Fredes
31 T 262278 4509164 - 1082 m - Mas del Pitxón
31 T 263136 4509172 - 965 m - Portell de l'Infern
31 T 263469 4509321 - 939 m - Portella
31 T 263298 4510199 - 672 m - Salt del Robert

- Rutes properes:
Barranc del Retaule i les Mirandes - 15.07 km (circular, antihorari) - wikiloc id 5927600 - Moderat - a prop de Mas de Barberans, (Montsià). Ports de Tortosa-Beseit (Sistema Ibèric) Catalunya
Penyagalera i recó de Sant Antoni - 13.37 km - wikiloc id 4088331 - Fàcil - a prop de Beseit / Beceite, Aragón
Volta al Caro - 10.24 km - wikiloc id 546159 - Fàcil - a prop de Alfara de Carles, Catalunya
El Caro, La Barcina i Serra de Roquer - 12.96 km - wikiloc id 541362 - Moderat - a prop de Alfara de Carles, Catalunya

************ RUTES TOTNATURA EN GOOGLEMAPS************

• Foto de Carles Oliver

Carles Oliver 04-feb-2014

Una ruta imprescindible als Ports, l'entorn et sorpren a cada revol. Un fantàstic recó de mon.
    Excel·lent ruta company !!

Ha realizado esta ruta ver detalle

totnatura 05-feb-2014

Gràcies pel comentari. Tens tota la raó. Espectacular en majúscules. Molt i molt recomanable.No te desperdici.

• bombincs 24-dic-2015

Aquesta ruta pertany a parc natural la Tinença de Benifassà, de Castelló (no als Ports, parc veï de Tarragona). Salut

totnatura 24-dic-2015

Gràcies pel matís i el comentari. No obstant jo no em referia a la pertinença al parc sinó a la unitat estructural de relleu del massís del Port, que inclou tant el sector català, com el valencià com l'aragonés, com correspon al darrer sector més costaner del Sistema Ibèric, a l'estar a cavall de Terol, Tarragona i Castelló!

• bombincs 24-dic-2015

Gràcies pel matís del matís jeje, a vore si faig aquesta ruta avanç que s'acabi l'any, tinc pendent la part de la fageda, te molt bona pinta.

totnatura 24-dic-2015

És molt maca, sobre tot la perimera part, pel Salt del Robert i la segona pel Portell de l'Infern. El tram del mig és més pista ample, però en cionjunt val la pena. tens pocs dies, però si la fas l'any vinent serà igual de guapa!! Es una zona molt maca! Una abraçada i BON NADAL.